(Foto: )

EasyJet og Transavia maler fly om

To af Europas største lavprisselskaber har svinget malersprøjten og er startet på at give deres fly nyt udseende.

To europæiske lavprisselskaber har besluttet at finde sprøjtemalepistolerne frem og give deres fly et nyt udseende. Det er Europas næststørste lavprisselskab, easyJet, og det hollandske lavprisselskab Transavia, der netop har præsenteret de første fly med nyt design.

Mest markante er ændringerne hos Transavia, der har Air France-KLM som ejer. Her har man skiftet skrifttype, fjernet ”.com”-efternavnet og gået fra fire blå og grønne nuancer til én meget lysegrøn farve på hvid baggrund. Mavebæltet mellem cockpittet og vingen med de fire farver er væk og navnet over vinduerne er blevet blæst op i flere meters højde og står nu henad hele siden på flyet i den lysegrønne farve.

Som et ekstra lille prik over i’et har Transavia malet tre logoer på bugen af flyet i røde, grønne og blå pangfarver. Det første af selskabets Boeing 737-800 fly er kommet tilbage fra malerhallen og det nye udseende er en del af en større brandingindsats, der i mindre grad skal signalere lavprisselskab end det nuværende design gør. Personalets uniformer, brochurer, hjemmesider og meget andet vil med tiden også få det nye Transavia-design.

Ved at gøre navnet to meter højt og lade det strække sig hele vejen henad flykroppen, går Transavia tydeligt i easyJets fodspor. Det britiske lavprisselskabs fly er nemlig kendetegnet ved det store ”easyJet”-navn i orange henad flykroppen.

Slanger sig bagud
Men lille netop det kendetegn er forsvundet i easyJets nye design. Her er navnet skrumpet til mere almindelig størrelse og placeret over vinduerne mellem de forreste indgangsdøre og vingerne. Skrifttypen er den samme som før, men de orange bogstaver er udskiftet med hvide. De står ovenpå en ny orange ”bølge”, der starter på taget over cockpittet og slanger sig bagud ned over flykroppen. Den orange farve på haleroret er blevet bevaret og forlænget ned under den bagerste del af flyet, hvor den næsten møder den orange ”bølge” fra cockpittaget.

Når man som easyJet har 226 Airbus-fly i sin flåde, så kan det tage sin tid at få alle fly malet om. Det er heller ikke planen. Alle nye Airbus-fly, der leveres til easyJet i de kommende år, vil fra 1. april komme i de nye farver. I alt har easyJet bestilt 197 nye Airbus A320 fly, der blandt andet skal erstatte nogle af selskabets ældre Airbus A319-fly.

De eksisterende fly bliver malet om cirka hvert sjette år. I år vil 29 fly blive malet i det nye design. Og i 2017 er det planen, at 50 procent af easyJets flåde vil have det nye design.

Det tager omtrent en uge at male et fly.

Billede 1: Det første Airbus A319 fly i easyJets nye bemaling. Foto: EasyJet.

Billede 2: Et Airbus A320 fly fra easyJet i selskabets nuværende bemaling.

Billede 3: Det første Boeing 737-fly fra Transavia i nye farver. Foto: Studio Dumbar

Billede 4: Et Boeing 737-800 fly i traditionelle Transavia-farver.

Billede 5: Bugen under de nymalede Transavia-fly får logoer i pangfarver. Foto: Studio Dumbar.

x

Læs Også

EasyJet flytter 110 fly fra britisk til østrigsk register

EasyJet Europe er etableret i Østrig, og i løbet af de kommende år skal omkring 110 fly overføres fra den britiske til den kommende østrigske driftslicens.

EasyJet åbner CPH-rute til Sverige

EasyJet åbner til december sin første intra-skandinaviske rute fra København til Sveriges ottendestørste lufthavn.

EasyJet fortsætter Arlanda-ekspansion

Med to nye ruter til oktober har easyJet på et år øget antallet af ruter fra Stockholm Arlanda fra én til seks.

London-lufthavns nye togforbindelse vedtaget

Det lokale bystyre har besluttet at bruge næsten to mia. kroner på en jernbaneforbindelse fra London Luton-lufthavnen, hvilket vil halvere transporttiden ind til centrum af London.

Første A320neo til største kunde i Europa

EasyJet har fået leveret fly nummer 300 i A320-serien, og det er samtidig det første af i alt 130 Airbus-neo fly, der vil gøre selskabet til den største operatør i Europa.

EasyJet lukker base i Hamborg

Der kan være udsigt til dyrere flybilletter fra Hamborg som følge af en ny konkurrencesituation, når easyJet næste år lukker basen i den nordtyske lufthavn.