Tablet og andet større elektronisk udstyr er forbud på Emirates-flyvninger fra Dubai til USA. (Foto: Emirates)

Elektronikforbud over Atlanten spøger stadig

På trods af flere ugers radiotavshed, så er et amerikansk elektronikforbud på USA-flyvninger fra Europa stadig i spil, understreger EU-Kommissionen.

I midten af maj spekulerede mange i, at USA ville udvide forbuddet mod elektronik i håndbagagen fra ikke blot at gælde USA-flyvninger fra 10 specifikke lufthavne i Mellemøsten og Afrika, til også at gælde flyvninger fra en lang række europæiske lufthavne. Det amerikanske ministerium for indenlandsk sikkerhed, Department of Homeland Security, lagde da heller ikke skjul på, at man overvejede et sådan tiltag.

USA har nu i mere end en måned overvejet at indføre eletronikforbuddet på transatlantiske flyvninger. Indtil videre er USA’s udvidelse af elektronikforbuddet blevet udskudt, men det er stadig på forhandlingsbordet, gjorde EU’s transportkommissær Violeta Bulc i sidste uge de europæiske transportministre opmærksom på ved et EU-rådsmøde i Luxembourg.

Op af stolen
Rygterne og spekulationerne i de internationale medier om de amerikanske overvejelser samt Department of Homeland Security’s egen bekræftelse af at overvejelserne fandt sted, fik EU-kommissionen op af stolen. En amerikanske delegation anført af Viceminister Elaine Duke fra Department of Homeland Security rejste i midten af maj til Bruxelles og blev modtaget af EU-transportkommissær Violeta Bulc samt Dimitris Avramopoulos, der er EU-kommissær for migration og indre anliggender. Her talte parterne mere indgående om udfordringen med at bærbare computere, tablets og andre større elektroniske apparater kan bruges til at få sprængstof med ombord på flyet.

Mødet i Bruxelles blev fulgt op af et møde i Washington D.C. Ugen efter. Men blot fordi der har været rimeligt stille omkring emnet siden da, så er det bestemt ikke ensbetydende med, at det fra amerikansk side er taget af bordet, understregede Violeta Bulc overfor den danske transportminister Ole Birk Olesen og de øvrige EU-landes transportministre.

Reagere hurtigst muligt
USA indførte forbuddet mod elektronisk udstyr på flyvninger fra de 10 afrikanske og mellemøstlige lufthavne i marts i år. Simpelthen fordi man ikke var tryg ved den sikkerhedskontrol, som blev udført i lufthavnene. Kort tid efter fulgte Storbritannien efter med lignende forbud. Det gjaldt flyvninger fra nogle af de lufthavne, som amerikanernes forbud også gjaldt. Men ikke dem alle, og Storbritannien havde også helt andre lufthavne på deres liste.

EU anbefalede på den anden side, at apparater med lithium-ion batterier så vidt muligt skal være i flykabinen. På den måde kan personalet reagere hurtigst muligt, hvis batterierne bryder i brand. Det er af gode grunde ikke muligt, hvis apparaterne og batterierne ligger i lastrummet som følge af det amerikanske forbud.

Vil koste passagererne 7,4 mia. om året
Ifølge Alexandre de Juniac, der er generalsekretær for den internationale luftfartsorganisation IATA, vil et elektronikforbud på flyvninger mellem Europa og USA koste passagererne omkring 1,1 mia. dollars – eller godt 7,4 mia. danske kroner – årligt og påvirke flyoperationerne samt øge risikoen for brande udløst af litiumbatterier.

Eksempelvis vil det være nødvendigt for flyselskaberne at indkøbe et større antal laptops og tablets, som kan stilles til rådighed for passagererne under flyvningerne. Omkostningerne hertil vil blive væltet over på passagererne, således at flyrejserne bliver dyrere.

Hvor forbuddet i dag rammer 350 flyvninger om ugen fra Mellemøsten og Nordafrika til USA, vil tallet blive betydeligt større, hvis forbuddet indføres på flyvninger fra Europa til USA. Så taler man i stedet om 390 flyvninger per dag og flere end 2.500 flyvninger om ugen.

Vurderingen af øgede sikkerhedskrav kan også ses i lyset af en netop offentliggjort rapport fra IATA, der konkluderer, at europæiske flyselskaber i 2015-16 mistede omkring 2,5 mia. dollars, eller hvad der svarer til 16,7 mia. kroner, i tabte indtægter som følge af terrorangrebene i Paris og Bruxelles. Den internationale passagertrafik i Europa faldt således med 1,6 procent i en periode på næsten et år.

 

 

Relaterede artikler:

Elektronikforbud kan betyde dyrere flybilletter

USA overvejer elektronik-forbud fra Europa

PET: Vi følger situationen

Ingen forsikringsdækning af indchecket elektronik

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA