Passager, der benytter WiFi på Icelandair-flyvning. (Foto: Icelandair)

Elektronikforbud kan betyde dyrere flybilletter

EU og USA har aftalt et nyt møde i næste uge i Washington for at drøfte elektronikforbuddet, der i givet fald vil ramme op imod 400 daglige flyvninger fra Europa til USA.

I denne uge tog EU-Kommissionen imod repræsentanter fra USA i forbindelse med en drøftelse af det planlagte elektronikforbud, som USA ønsker at indføre på samtlige flyvninger fra europæiske lufthavne til USA.

En amerikanske delegation anført af Viceminister Elaine Duke fra Department of Homeland Security blev modtaget af transportkommissær Violeta Bulc samt Dimitris Avramopoulos, der er EU-kommissær for migration og indre anliggender. Department of Homeland Security er et amerikansk ministerium oprettet i november 2002, hvis primære ansvarsområder er beskyttelsen af amerikansk territorium mod terrorangreb og naturkatastrofer. Det har også ansvaret for immigration og infrastruktur.

Parterne skulle drøfte det planlagte elektronikforbud, som USA ønsker at udvide fra 10 navngivne lufthavne i Mellemøsten og Nordafrika til at omfatte hele Europa.

I slutningen af marts indførte EU de nye sanktioner mod alle afrejser til USA fra Queen Alia International i Amman, Cairo International Airport, Istanbul Atatürk Airport, King Abdulaziz International Airport i Jeddah, King Khalid International Airport i Riyadh, Kuwait International Airport, Hamad International Airport i Doha, Dubai International Airport, Abu Dhabi International Airport samt Mohammed V International Airport i Casablanca.

Nyt møde i Washington D.C.
På mødet opnåede man ikke enighed om,  hvordan det er muligt fremadrettet at beskytte luftfarten mod konkrete trusler, og det er aftalt at parterne mødes i næste uge i Washington D.C. til et opfølgende møde.

Der blev dog udsendt en erklæring efter mødet, og heri hedder det følgende.

“På mødet udvekslede begge parter oplysninger om de alvorlige trusler mod luftfartssikkerheden og tilgange til at møde sådanne trusler. Deltagerne gav indsigt i eksisterende luftfartssikkerhedsstandarder og påvisningskapacitet samt nyere sikkerhedsforbedringer på begge sider af Atlanten i relation til store elektronisk enheder, der er placeret i indchecket bagage,” hedder det blandt andet.

Fra EU´side frygter man på baggrund af opfordringer fra piloter, flyselskaber og luftfartsorganisationer, at der vil være en forøget risiko for at der kan opstå brande i flyenes lastrum, når mange litiumbatterier er samlet ét sted, hvor der ikke er samme overvågningsmulighed og reaktionstid som i kabinen.

“USA og EU bekræftede deres tilsagn om fortsat at arbejde tæt sammen om luftfartssikkerhed generelt, herunder et møde i næste uge i Washington D.C. for at vurdere yderligere fælles risisci og løsninger til beskyttelse af flypassagerer, samtidig med, at den globale flytrafik fungerer tilfredsstillende,” understreges der i erklæringen.

Vil koste passagererne 7,4 mia. om året
Ifølge Alexandre de Juniac, der er generalsekretær for den internationale luftfartsorganisation IATA, vil et elektronikforbud på flyvninger mellem Europa og USA koste passagererne omkring 1,1 mia. dollars – eller godt 7,4 mia. danske kroner – årligt og påvirke flyoperationerne samt øge risikoen for brande udløst af litiumbatterier.

Eksempelvis vil det være nødvendigt for flyselskaberne at indkøbe et større antal laptops og tablets, som kan stilles til rådighed for passagererne under flyvningerne. Omkostningerne hertil vil blive væltet over på passagererne, således at flyrejserne bliver dyrere.

Hvor forbuddet i dag rammer 350 flyvninger om ugen fra Mellemøsten og Nordafrika til USA, vil tallet blive noget større, hvis forbuddet indføres på flyvninger fra Europa til USA. Så taler man i stedet om 390 flyvninger per dag og flere end 2.500 flyvninger om ugen.

Vurderingen af øgede sikkerhedskrav kan eventuelt også ses i lyset af en netop offentliggjort rapport fra IATA, der konkluderer, at europæiske flyselskaber i 2015-16 mistede omkring 2,5 mia. dollars, eller hvad der svarer til 16,7 mia. kroner, i tabte indtægter som følge af terrorangrebene i Paris og Bruxelles. Den internationale passagertrafik i Europa faldt således med 1,6 procent i en periode på næsten et år.

 

Relaterede artikler:

USA overvejer elektronik-forbud fra Europa

PET: Vi følger situationen

Ingen forsikringsdækning af indchecket elektronik

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA

x

Læs Også

Ville ind i cockpit med laptop

Efter at have forsøgt at trænge ind i cockpittet med en bærbar computer blev en mand tapet fast til sit sæde på et American Airlines-fly.

USA overvejer elektronik-forbud fra Europa

De amerikanske myndigheder overvejer at udvide forbuddet mod at medbringe elektronik som håndbagage til flyvninger fra europæiske lufthavne.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

De fleste flyklagere, tror at de betaler 25 procent for at få tilgodehavender hentet hjem fra flyselskaberne. Hos nogle flyklagevirksomheder betaler man faktisk mere.

Europa-Parlamentet vedtager betænkning for europæisk luftfart

Europa-Parlamentet har torsdag vedtaget en betænkning, hvori der kræves stop for social dumping og unfair konkurrence i luftfartssektoren.

Iransk selskab ny på EU’s sorte liste

Et iransk flyselskab er ny på EU-kommissionens sorte liste over selskaber med flyveforbud i Europa. En liste, der bliver kortere og kortere.