CEO Tim Clark advarer 'De tre Store' i USA. Arkivfoto.

Emirates: Amerikanske metoder er frastødende

Emirates kalder angrebene fra Delta Air Lines, American Airlines og United Airlines for frastødende. Samtidig fremlægger selskabet modbeviser.

Emirates har udsendt en faktuel punkt-for-punkt gennemgang af de beskyldninger om unfair konkurrence og statsstøtte, som de amerikanske flyselskaber Delta, United og American Airlines har fremsat.

I et offentligt dokument påpeger Emirates, at lobbykampagnen fra de amerikanske selskaber bygger på usandheder, juridiske fejtolkninger og spekulationer.

“De metoder, som de tre amerikanske luftfartsselskaber har anvendt til at miskreditere Emirates metoder, har været overraskende og helt ærligt, frastødende. Vi har ikke undervurderet deres lobbyvirksomhed og dygtighed, men fakta er fakta. I modsætning til de tre selskabers hvidbog, som er fyldt med unøjagtigheder, formodninger og juridiske fejlfortolkninger, så er Emirates’ svar omfattende og er baseret på hårde facts,” understreger Emirates topchef, Tim Clark.

Han fortsætter:

”Vi viser tydeligt, hvorfor de tre selskaber ikke har grund til at spørge den amerikanske regering om ensidigt at blokere for Emirates’ flyvninger til USA eller forfølge andre aktioner under Open Skies-aftalen. Det er fordi vi absolut ikke er subsidieret, og vores aktiviteter ikke skader disse tre luftfartsselskaber, men i stedet gavner forbrugere, samfund og USAs nationale økonomi,” siger Tim Clark.

Hård kritik
Han reagerer på anklagerne fra de tre store amerikanske flyselskaber om, at Mellemøstens største flyselskab skulle have modtaget statsstøtte og dermed have en konkurrenceforvridende fordel over for amerikanske og europæiske flyselskaber.



Efter længere tids planlægning valgte Delta Airlines, American Airlines og United Airlines i marts sammen at præsentere et 55-siders dokument, hvori selskaberne rettede hård kritik imod den mellemøstlige trio Etihad Airways, Qatar Airways og Emirates, der alle blev beskyldt for konkurrenceforvridning.



Anklagerne går på, at selskaberne til sammen har modtaget op imod 42 milliarder dollars i statsstøtte fra henholdsvis Qatar og Emiraterne, der ejer selskaberne. Dette er ifølge amerikanerne, der sammen kalder sig Partnership for Open and Fair Skies, i strid med en bilateral aftale selskaberne imellem og med til at mindske de amerikanske selskabers markedsandel i hjemlandet.