Emirates bestiller 50 nye Airbus A380-fly

Med ordren på 50 nye Airbus A380-fly kommer Dubai-baserede Emirates op på i alt 140 eksemplarer af megajumboen med en samlet kapacitet på 68.460 sæder. Flyselskaberne afgav ordrer for samlet 685 mia. kroner på Dubai Airshow.

Den store to-etagers megajumbo Airbus A380 blev for første gang sat i drift i 2007. Singapore Airlines var såkaldt launch-carrier, men selskabet er for længst blevet overhalet af Dubai-baserede Emirates, der i dag beskæftiger 39 eksemplarer af kæmpeflyet.

Udover de 39 fly i drift, har Emirates yderligere 51 fly i ordre hos Airbus. Men ordrebogen hos den europæiske flyproducent blev i weekenden fordoblet, da Emirates i forbindelse med Dubai Airshow offentliggjorde en ordre på yderligere 50 eksemplarer A380-800 flyet. Dermed kommer Emirates op på 140 fly af denne type, når leveringen af de bestilte fly har fundet sted.

Hos Emirates er Airbus A380-flyet indrettet i en version med 489 sæder, heraf 399 på Economy Class, 76 på Business, mens der er plads til 14 passagerer på First Class i egne lukkede suiter.

Omfanget af den imponerende A380-flåde kan afspejles i det forhold, at der er plads til 68.460 passagerer, når alle Emirates-fly af denne type er i luften på samme tid. Det er 10.000 flere end, der kan være i Ryanairs samtlige 303 Boeing 737-800 fly, hvis de alle er luftbårne på én gang.

Halvdelen af samtlige A380-ordrer
Prisskiltet på et Airbus A380-fly lyder på 403,9 mio. dollars, hvis man kigger i den officielle prisliste hos Airbus. Det svarer til 20,2 mia. dollars, eller godt 112 mia. danske kroner.

Men Emirates har utvivlsomt fået en klækkelig mængderabat, når man aftager ikke færre end 50 eksemplarer den dyreste model i Airbus-porteføljen. Hos Airbus er man ikke uden grund glad for samarbejdet med Emirates.

“Vi værdsætter vores partnerskab med Emirates Airline og glæder os over at se selskabet blive styrket dag for dag ved at benytte A380. Emirates har lige fra begyndelsen set fordelene ved A380´eren hvad angår effektivitet, økonomi og passagerkomfort. Flyet fortsætter med at være et virkeligt tilløbsstykke og bidrager dermed til den markante vækst i trafikknudepunktet i Dubai,“ siger koncernchef Fabrice Brégier fra Airbus i en pressemeddelelse.

Der er til og med i dag afgivet 309 faste ordrer på A380-flyet, og 140 af disse kommer alene fra Emirates, således at Emirates næsten står for halvdelen af alle ordrer på megajumboen. Næststørste A380-operatør bliver Singapore Airlines, når selskabet har fået leveret alle 24 fly fra den oprindelige ordre. De 110 leverede Airbus A380-fly fra 10 forskellige flyselskaber trafikerer i dag 34 lufthavne over hele verden.

Flyordrer for 685 mia. kroner
Det var ikke kun Emirates Airline, der kunne offentliggøre nye flyindkøb under Dubair Airshow.

Etihad Airways, der har base i Abu Dhabi, underskrev kontrakter om levering af 56 langdistancefly og en option på yderligere 24. Der er tale om 25 Boeing 777X-fly samt 30 Boeing 787-10 Dreamliner-fly samt et enkelt Boeing 777-fragtfly. Med aftalen kunne Boeing passere en milepæl på 1.000 ordrer på Dreamliner-flyet.

Doha-baserede Qatar Airways benyttede lejligheden til at afgive ordre på 13 Airbus A330-200 fragtfly, mens lavprisflyselskabet flydubai bestilte 100 eksemplarer af Boeing 737MAX og 11 Boeing 737-800 fly.

Samlet set blev der bestilt fly til en værdi af godt 685 mia. kroner under Dubai Airshow. For den sum kan man anlægge næsten 20 Storbæltsbroer målt i nutidspriser.