- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

Emirates Airlines vælger nu en anden strategi for ekspansion på sin rute mellem Dubai og Stockholm Arlanda end den strategi man brugte, da man for knap to år siden ekspanderede kapaciteten på sin rute mellem Dubai og Københavns Lufthavn.

Således øger Emirates Airlines fra den 8. december i år antallet af ugentlige flyvninger mellem Dubai og Stockholm fra syv til 10 og holder fast i at bruge Boeing 777-300ER med plads til 360 passagerer i et tre-klasses layout. Dermed øges antallet af udbudte sæder med 43 procent fra 2.520 til 3.600 sæder i hver retning.

Den 1. december 2015 øgede Emirates Airlines sin kapacitet på sin CPH-rute med 44 procent fra 2.982 sæder til 4.305 sæder i hver retning. Her var dog ikke tale om at indsætte flere afgange. Man holdt fast i én daglig afgang alle ugens syv dage. I stedet indsatte man under stort postyr det store dobbeltdækkerfly Airbus A380-800 med plads til 615 passagerer. Det største antal sæder i et Airbus A380-fly og første A380-rute til Skandinavien. Flyet erstattede de Boeing 777-300ER fly med 426 sæder i to-klasses layout, som Emirates tidligere havde anvendt.

Ramme forskellige bølger
Den nuværende daglige afgang fra Stockholm kl. 13.35 vil blive suppleret af en aftenafgang fra Stockholm kl. 21.10 på fredage, lørdage og søndage, hvilket gør det muligt at ramme to forskellige af Emirates Airlines ”bølger” af flyforbindelser til Asien, Australien og Afrika.

Blandt de destinationer, som de rejsende fra Stockholm nu får bedre forbindelser videre til i Dubai, er Ho Chi Minh City i Vietnam, Colombo i Sri Lanka, Manila i Filippinerne, Cape Town og Durban i Sydafrika og Auckland i New Zealand samt Mauritius, Maldiverne og Seychellerne.

Ved at satse på flere frekvenser i stedet for større fly på det samme antal frekvenser som tidligere vælger Emirates i Stockholm Arlanda den tilgang, som ærkerivalen Qatar Airways har valgt i Københavns Lufthavn. Her er man nemlig i dag oppe på 14 ugentlige afgange, hvilket netop gør det muligt at ramme forskellige ”bølger” af Qatar Airways-flyvninger videre fra Doha til Asien og Afrika. Det samme gør sig gældende for Qatar Airways’ flyvninger mellem Stockholm og Doha. Begge ruter betjenes med Boeing 787 Dreamliner-fly.

Højere vækstrater
Med udvidelsen fra syv til 10 ugentlige Emirates-afgange får Stockholm Arlanda altså ikke den Airbus A380-rute, som man så gerne havde ønsket sig – og forberedt lufthavnen på at kunne håndtere. For selvom Arlanda i øjeblikket har højere vækstrater end i CPH, så er lufthavnen fortsat kun Skandinaviens tredjestørste lufthavn og uden daglig besøg af verdens største passagerfly, sådan som man har det på Amager.

 

Relaterede artikler:

Arlanda har potentiale til A380-rute

CPH taber Emirates-passagerer til nabolufthavne

Emirates åbner fra Stockholm til Dubai

Emirates skruer ned for Stockholm-ambitioner