Boeing 737-300 fra Emirates (AP-BCD) blev benyttet sidst i 1980´erne. (Foto: wakey/X-plane.org)

Emirates overvejer at anskaffe mindre fly

Airbus A320 eller Boeing 737 kan fremover blive en del af Emirates-flåden, afslører Dubai-selskabets koncernchef.

Da Emirates blev etableret i 1985, måtte flyselskabet starte op med et leaset Boeing 737-300 fly fra Pakistan International Airlines samt to Boeing 727-200 fly, som tidligere havde tilhørt emiren i Dubai via flyselskabet Dubai Royal Air Wing.

Fra begyndelsen af 1990´erne fik Emirates de første fly af typen Airbus A300/310, hvormed flyselskabet fra dette tidspunkt ikke så sig tilbage. Flyene dannede grundlag for en vækst, der har ført til, at Emirates i dag er verdens største operatør af Boeing 777 og Airbus A380, hvilket er meget store langdistancefly.

Men markedet er ved at ændre sig, hvorfor Dubai-selskabet i løbet af de kommende 18 måneder skal træffe en beslutning om eventuel anskaffelse af mindre fly. Det har selskabets koncernchef Tim Clark afsløret i et interview med CNN´s Richard Quest.

Ifølge CNN ligger der tre beslutningsoplæg på koncernchefens skrivebord. Enten skal der anskaffes mindre fly af typerne Boeing 737 eller Airbus A320. Alternativt skal disse mellemdistancefly suppleres med mindre langdistancefly, eller også skal Emirates fortsætte med at købe de store langdistancefly.

Udsigt til ordrekapløb
Det vil være ganske opsigtsvækkende, hvis Emirates beslutter sig for atter at anskaffe sig de såkaldte “single aisle” fly. Der er næsten 30 år siden, at Emirates har beskæftiget denne type fly.

Strategien for Emirates har været at binde verden sammen via det store trafikknudepunkt i Dubai International Airport. Med de store langdistancefly har det været muligt at flyve millioner af passagerer ind og ud af Dubai-lufthavnen til og fra de største lufthavne i hele verden. Men Boeing 777 og A380 er for store, hvis Emirates ønsker at ramme markedet for de sekundære lufthavne, hvor passagergrundlaget er mindre. Derfor kan der blive tale om at vælge mindre og langtrækkende fly som Airbus A321LR eller Boeing 737 MAX.

Såfremt Emirates beslutter sig for at anskaffe sig de mindre mellemdistancefly, er der lagt op til et ordrekapløb mellem Airbus og Boeing som verdens to største flyproducenter.

 

Relaterede artikler:

Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly

Emirates udfaser langdistancefly

Emirates bestiller flere A380’ere

Emirates afbestiller fly for 120 mia. kroner

Tre Emirates-fly til ophugning

x

Læs Også

Emirates rammes af Trumps ændrede indrejseregler

Verdens største langdistanceselskab, Emirates Airlines, har måtte skifte ud i besætningerne på sine USA-fly som følge af Donald Trumps omdiskuterede indrejseforbud.

Endnu en Emirates-rute fra Europa til New York

Emirates åbner den 12. marts en rute fra Athen til New York-Newark, og det bliver dermed selskabet anden rute fra en europæisk lufthavn til New York.

Seks flyselskaber vandt markedsandele i CPH

Lavprisflyselskaberne og de mellemøstlige flyselskaber vandt sammen med Danish Air Transport markedsandele i Københavns Lufthavn i 2016. SAS tabte atter markedsandele.

Delta vil bruge Trump imod ME3-flyselskaber

Amerikanske Delta Air Lines håber, at Trump-administrationen vil gribe ind overfor påstået ulige konkurrence fra de tre store mellemøstlige flyselskaber.

Ryanair stormer frem i CPH

Med knap to mio. passagerer i 2016 er Ryanair nu det tredjestørste selskab i CPH og kommer med til de vigtige takstforhandlinger. Samtidig er SAS' dominans blevet mindre.

CPH får plads til flere A380’ere

I forbindelse med opførelsen af en ny finger får Københavns Lufthavn i 2019 fordoblet antallet af gates, der kan håndtere Airbus A380-fly.