Emirates straffet af kinesiske myndigheder

De kinesiske luftfartsmyndigheder har tildelt Emirates en bøde samt forbud mod ruteudvidelser i seks måneder efter angiveligt at have brudt flysikkerhedsregler.

Det kan få store konsekvenser for flyselskaber, der ikke er i stand til at opretholde en 100 procent fejlfri operation, når man overflyver kinesisk luftrum. Det har Dubai-baserede Emirates Airline fået at føle, idet de civile luftfartsmyndigheder i Kina, Civil Administration of China (CAAC) har idømt det mellemøstlige flyselskab en bøde på 29.000 yuan, hvilket svarer til sølle 28.325 danske kroner.

Bøden har Emirates ingen problemer med at betale, men samtidig med bøden fulgte et forbud mod at udvide flyforbindelserne til Kina i en seks måneders periode, og denne sag er straks mere alvorlig for Emirates, der allerede flyver til fem destinationer i det store rige. Således har Dubai-selskabet i alt 38 ugentlige afgange til Beijing, Shanghai, Guangzhou, Yinchuan og Zhangzhou.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg mødtes Emirates i sidste uge med regionale repræsentanter fra CAAC i den nordvestlige Xinjiang-provins samt fra det centrale og sydlige Kina. Formålet med mødet var at evaluere selskabets operationer i kinesisk luftrum, ligesom Emirates også fik mulighed for at fremlægge selskabets egne optegnelser over eventuelle uregelmæssigheder ved overflyvningerne.

Nul-tolerance
Sanktionerne mod Emirates skulle angiveligt være iværksat som følge af to hændelser. Den 17. april i år misforstod piloterne på et Emirates-fly, ifølge det oplyste, instruktionerne fra flyveledelsen og fløj i en forkert højde over millionbyen Ürümqi i Xinjiang,  og den anden hændelse indtraf den 18. maj, hvor et Emirates-fly ved en fejl afbrød radiokommunikationen ved en overflyvning i samme region.

I en mail til Bloomberg lægger Emirates sig fladt ned og skriver, at selskabet vil samarbejde med CAAC om at udføre samtlige påbud fra myndighederne, og at flyselskabet vil leve fuldt ud op til de krav, som Kina stiller for flyoperationer over landets territorium.

Kina har indført en nul-tolerance politik over for flyselskaber og lufthavne, der ikke opfylder gældende regler, og det er et af flere tiltag for at øge flyvesikkerheden i landet. Tidligere i år blev AirAsia´s thailandske datterselskab straffet for i 10 tilfælde at have ændret flyveplaner med chartrede fly.

 

Relaterede artikler:

Emirates-ulykke: Forsøgte at komme i luften igen

Passagerer i Emirates-ulykke får 46.000 kr.

Myndigheder vil straffe omtale af Emirates-ulykke

Første store Emirates-ulykke

x

Læs Også

Dubai og Istanbul slipper fri af elektronikforbud

Lufthavnene Dubai International og Istanbul Atatürk slipper for elektronikforbud i håndbagagen på USA-flyvninger til stor lettelse for Emirates Airline og Turkish Airlines.

Abu Dhabi først til at slippe af med elektronikforbud

Abu Dhabi blev den første til at slippe af med det forbud mod elektronik i håndbagagen på USA-flyvninger, som USA i marts dikterede i 10 lufthavne.

Emirates: Øget samarbejde med flydubai

Emirates' topchef vil gerne øge samarbejdet med lavprisselskabet flydubai, der har samme ejer som Emirates og ikke flyver på de samme ruter.

Vil pensionere A380’ere

Verdens første bruger af Airbus A380-dobbeltdækkerflyet, Singapore Airlines, vil pensionere de første eksemplarer.

Kinas hemmelige langdistancefly

Kina forsøgte først i 1980´erne i al hemmelighed at kopiere et amerikansk langdistancefly. Først nu er kinesiske flyproducenter klar med flytyper, der har eksportpotentiale.

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.