Emirates tvunget til at sætte hvert 10. fly på jorden

Knap hvert 10. Emirates-fly kommer til at holde stille i en periode på over 2,5 måned på grund af vedligeholdelsesarbejde i Dubai.

Konkurrencepresset fra fremadstormende Emirates bliver knap så massivt i en periode på to en halv måned når selskabet stiller knap 10 procent af sine fly på jorden. 19 eller 20 ud af selskabets 2013 fly tages således ud af drift i en periode fra 1. maj til 20. juli i år. Det betyder at kapaciteten på en lang række ruter reduceres.

Det sker ikke for at opgradere kabinerne eller på anden måde shine flyene op. Det er heller ikke et spørgsmål om et behov for omfattende teknisk vedligeholdelse. Den udløsende faktor for den store ”grounding” og trafikreduktion er såmænd noget, der reelt ligger uden for Emirates egen ansvarsområde.

Det er landingsbanerne i Dubai International Airport, der skal renoveres. Og det betyder, at lufthavnens primære bruger, Emirates, er nødt til at skære kraftigt ned på sin brug af lufthavnens baner.

”Det vil uden tvivl have indflydelse på omsætningen. Vi må lære hvordan vi håndterer dette,” sagde Emirates koncernchef, briten Tim Clark, fornylig til arabianbusiness.com.

Emirates’ ene daglige flyvning mellem Dubai og København bliver ikke påvirket af reduktionen. Men det gør selskabets ruter fra Dubai til blandt andet Amsterdam, Hamborg, Frankfurt, Zürich og München.

160 mio. passagerer
Banerenoveringen påvirker også andre selskabers brug af Dubai-lufthavnen. Således reducerer Qatar Airways i perioden fra 1. maj til 20. juli antallet af daglige flyvninger mellem Doha og Dubai fra 13 til syv. Til gengæld øger selskabet antallet af flyvninger til Dubai’s nye Al Maktoum Lufthavn fra to til fire. Qatar Airways starter flyvninger fra Doha til Al Maktoum 1. marts.

I 2013 havde Dubai International 66,4 millioner passagerer. En fremgang på 15,2 procent i forhold til året før. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn lidt over 24 mio. passagerer.

Dubai International har en kapacitet på 75 mio. passagerer. Den nye Al Maktoum Lufthavn er bygget med henblik på at skulle overtage, når Dubai International bliver for lille. Al Maktoum åbnede for passagertrafik i oktober sidste år og kan i dag kun håndtere syv mio. passagerer om året. Men på sigt er det meningen, at lufthavnen skal kunne klare mellem 130 og 160 mio. passagerer hvert år. Emirates forventes dog først at flytte sin operation til Al Maktoum i år 2020 eller senere.