SAS CRJ900 opereret af CityJet. (Foto Charlotte | Readyfortakeoff.se)

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Det kniber stadig med at tjene penge i det irske regionale flyselskab CityJet, der i dag er den største underleverandør for SAS med op til 25 fly beskæftiget hos det skandinaviske flyselskab.

CityJet har netop offentliggjort årsrapporten for 2016, og den viser et underskud på 30,2 mio. euro før skat, hvilket svarer til omkring 225 mio. danske kroner. Et underskud i samme størrelse blev også realiseret i 2014, mens 2015 viste et underskud på 10 mio. euro (75 mio. danske kroner).

Det irske flyselskab har været igang med en større transformation fra at være ruteflyselskab, der selv solgte billetter, til at være wetlease-operatør på vegne af flyselskaber som SAS, Brussels Airlines, Air France og KLM. I dag beskæftiger CityJet alene 34 fly for de nævnte selskaber.

Årsagen til det relativt store underskud, der udgør 15 procent af omsætningen på 198,2 mio. euro (1.477 mio. kroner), skal findes i den store ekspansion i Skandinavien, hvor CityJet har etableret baser, hvilket har afstedkommet en række ekstraordinære omkostninger til omskoling af piloter og finansiering af de otte Bombardier CRJ900-fly, der blev anskaffet i 2016 til at betjene SAS-ruterne.

“Der er sket betydelige fremskridt i 2016 med omstrukturering af CityJet fra hovedsagligt at være ruteoperatør til overvejende at være wetlease-operatør, selvom vi stadig har et betydeligt trafikprogram i ruteforretningen,” siger Pat Byrne, der er selskabets arbejdende bestyrelsesformand.

Tror på lønsom fremtid
I løbet af 2017 modtager CityJet yderligere 14 fly, og det vil bringe flåden op på 43 enheder. Lidt flere end halvdelen opereres på vegne af SAS fra baserne i Skandinavien og Baltikum.

CityJet overtog i slutningen af 2015 aktiviteterne i SAS-selskabet Blue1 i Finland, ligesom aktiviteterne i danske Cimber blev indlemmet i det irske flyselskab i begyndelsen af indeværende år. Det nye aftale med SAS, der løber i seks år fra den 1. februar 2017, skal være med til at sikre en positiv bundlinje i de kommende år.

“Set i lyset af vanskelige markedsvilkår og et stort vækstforløb er vi tilfredse med de betydelige fremskridt, der er gjort i 2016, og mens yderligere integration og omstrukturering finder sted i år, er vi overbevist om, at der er en lønsom fremtid for selskabet,” lyder det fra Pat Byrne.

Lønsomhed vil givetvis også være vigtigt for SAS, der har gjort hele sin regionale jetproduktion afhængig af CityJet. Derfor følger SAS og nøje med i den økonomiske udvikling i det irske flyselskab.

“Spørgsmålet om risiko har vi drøftet en del, og vi skal sikre, at begge flyselskaber vokser i fællesskab. CityJet overtog Blue1, og der har de gjort et rigtig godt stykke arbejde. Vi mener, at det er en meget stærk og seriøs partner. Det er en af de store vindere i markedet, og vi vil gerne være i et tæt samarbejde med en vinder,” sagde koncerndriftschef Lars Sandahl Sørensen fra SAS tidligere på året til CHECK-IN.dk.

CityJet beskæftiger i dag 1.250 ansatte mod 812 i 2016 og 506 året før.

 

Relaterede artikler:

CityJet bekræfter ordre på SAS-fly

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

Endnu et underskud fra største SAS-leverandør

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.