ES-air: Vi var for optimistiske

På søndag lukker ES-air indenrigsruten Esbjerg-København efter kun 28 dage i luften. Optimismen var urealistisk høj, erkender folkene bag.

Efter flere års benarbejde i kulisserne lykkedes det i efteråret 2014 en række erhvervsfolk i Esbjerg at samle penge sammen fra en række store lokale virksomheder til at starte ES-air. Den stolte fiskeri- og oliebys eget flyselskab, der skulle genetablere den flyrute til København, som byen havde måtte undvære i næsten 15 år.

Den kommunale Esbjerg Lufthavn skulle tage sig af alt det praktiske med booking og billetsalg, mens det danske flyselskab Jet Time skulle stille et fly til rådighed. ES-air havde nemlig ikke selv fly og driftstilladelse.

Den 2. marts gik selskabet så i luften med de første flyvninger. Fire gange dagligt på hverdage og en gang om søndagen, lød fartplanen på.

Fornøjelsen blev dog kortvarig. Onsdag besluttede bestyrelsen i ES-air nemlig, at aktiviteterne bliver indstillet med sidste flyvning på søndag. For på trods af flere års grundigt analysearbejde, så var passagerefterspørgslen ikke tilstrækkelig stor.

”Det har nok vist sig, at vi har været for optimistiske i vores beregninger. Desuden er der nok også en tendens til, at folk siger ét, men gør noget andet,” forklarer direktør Mikael Marstal fra ES-air.

Gjort nogle erfaringer
Mikael Marstal anslår, at ES-air når at have transporteret op mod 2.500 passagerer.

”Jeg tror vi havde fundet de rigtige priser. Men det har nok været sværere at lokke folk ud, end vi havde troet,” siger Mikael Marstal, der også er chefadvokat i Det Faglige Hus.

Fagforeningen er en af seks Esbjerg-virksomheder, der har skudt penge ind i projektet.

Han afviser ikke, at man en dag vil gøre et nyt forsøg.

”Vi har gjort os nogle erfaringer. Måske vil nogle af virksomhederne bag en dag arbejde videre med projektet. Men der er ingen planer nu og her om at finde et mindre fly eller lignende,” siger Mikael Marstal.

Mikael Marstal er direktør for ES-air og chefadvokat i Det Faglige Hus.