Airbus A320-200 fra Fly NIKI (Foto: airberlin group)

Etihad køber 49,8 procent af europæisk flyselskab

For en pris af næsten 2,3 mia. kroner har Etihad Airways købt sig ind i et af Europas 10 største lavprisflyselskaber.

Lidt mere end 13 år efter, at den tidligere racerkører Niki Lauda etablerede det østrigske lavprisflyselskab NIKI, er selskabet nu indirekte havnet i hænderne på et flyselskab fra Abu Dhabi. Det skyldes at Etihad Investment Holding Company mandag meddelte overtagelsen af 49,8 procent af aktierne i det østrigske flyselskab som en del af en storstilet redningsplan, der skal holde moderselskabet airberlin flyvende.

For et beløb af 300 mio. euro, hvilket svarer til næsten 2,3 mia. kroner, har Abu Dhabi-selskabet købt 49,8 af aktierne i NIKI, hvilket også er den maksimalt tilladte ejerandel for et flyselskab, der ikke er hjemmehørende i EU. Som et led i transaktionen vil NIKI fra airberlin overtage alle aftaler om flyvninger til en række destinationer i Sydeuropa, herunder Spanien, Nordafrika og Tyrkiet fra sommertrafikprogrammet 2017. Undtaget er blandt andet flyvningerne til Italien, ligesom de interkontinentale flyvninger heller ikke vil blive berørt af transaktionen.

Ydermere skal airberlin overdrage samtlige selskabets 21 fly af typen A321-200 til NIKI til gengæld for at modtage det østrigske selskabs eksisterende 14 A319´ere og A320´ere.

“Denne transaktionen vil gøre vores forretning mere enkel, reducere vores eksponering mod sæsondestinationer og forbedre vores finansielle position. Skridt for skridt vil vi transformere airberlin til et netværksselskab, der fokuserer på indenrigs- og europæisk trafik, der kan føde ind til vores langdistance hubs i Berlin og Düsseldorf,” siger Stefan Pichler, koncernchef for airberlin i en pressemeddelelse.

Værdier indskydes i nyt selskab
Hos Ethiad Investment Holding Company er det allerede aftalt, at værdien af de 49,8 procent af aktierne i NIKI øjeblikkeligt indskydes i et nyetableret selskab, der skal drives sammen med den tyske rejsekoncern TUI AG. Etihad kommer således med 25 procent af værdien i det nye selskab, mens TUI leverer 24,8 procent og samtidig afslutter wetlease-aftalen med airberlin på 14 fly, der fremover skal flyve for det nye selskab. Majoritetsaktionær i det nye flyselskab, der har fået projektnavnet Blue Sky, bliver den privatejede fond NIKI Privatstiftung, der vil have en ejerandel på 50,2 procent.

Flyselskabet får hovedkvarter i Wien og vil gå i luften ved sommertrafikprogrammets begyndelse i slutningen af marts 2017. Der vil blive opereret en række ruter fra Tyskland, Østrig og Schweiz til især feriedestinationer i Spanien og Grækenland.

Oprindeligt købte airberlin 24 procent af aktierne i NIKI tilbage i 2004. I 2010 øgede airberlin ejerandelen til 49 procent, og i 2012 blev selskaberne fusioneret som en del af airberlin-gruppen.

 

Relaterede artikler:

Nyt flyselskab starter med 62 fly

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

Niki Lauda tilbage i luftfarten

Niki Lauda i bestyrelsen for Air Berlin

 

x

Læs Også

Tysk valg udskyder airberlin-afgørelse

Budfristen på airberlin udløb i fredags, men det vil først blive offentliggjort dagen efter forbundsdagsvalget, hvordan airberlin skal videreføres.

Icelandair udnytter airberlin-krise

Fra den 3. november vil Icelandair flyve rejsende fra Berlin-området til Nordamerika via Keflavik, og selskabet udnytter dermed den usikre fremtid for airberlin.

Værdiløse airberlin-billetter

Har man bestilt en flybillet med airberlin før den 15. august til en senere afrejsedato, er det ikke muligt at få pengene tilbage. Billetten har kun transportmæssig værdi.

Ny Berlin-lufthavn truet af airberlin-salg

Op imod en tredjedel af passagererne i Berlin-lufthavnene leveres af airberlin og datterselskabet NIKI, og salg kan muligivis få konsekvenser for Brandenburg-lufthavnen.

Airberlin-piloter skal betale kontant i lufthavn

Efter airberlins betalingsstandsning skal selskabet i Genève betale start- og passagersafgifter på forhånd. Ellers vil lufthavnen opkræve kontant betaling hos kaptajnerne.

Salg af slots skal betale airberlins statslån

Salg af landingstilladelser skal gøre airberlin i stand til hurtigt at tilbagebetale det milliardlån, som den tyske regering har bevilget i kølvandet på selskabets betalingsstandsning.