Etihad smyger sig udenom EU-lovgivning

Etihad Airways har købt sig til endnu en majoritetsandel i et europæisk flyselskabs bonusprogram. Dermed kan Abu Dhabi-selskabet omgå en regel om, at man ikke må eje mere end 49 procent af flyselskaber i EU.

Når man ikke kan få kontrol med flyselskabet, så kan man i stedet sætte sig på forbindelsen til flyselskabets mest loyale kunder og ad den vej skyde friske penge ind i selskabet. Det ser ud til at være filosofien hos Etihad fra olieemiratet Abu Dhabi ved Den Persiske Golf.

Etihad har således spenderet over 830 mio. kroner på en 75 procent ejerandel af Alitalias loyalitetsprogram MilleMiglia. Købet kommer kun få uger efter at Etihad købte 40 procent af Alitalia. Etihad og andre ikke-europæiske selskaber og enkeltpersoner må maksimalt eje 49 procent af et europæisk flyselskab. Men med købet af en andel af MilleMiglia får Etihad indirekte kontrol med Alitalia og direkte adgang til selskabets mest loyale kunder. Samtidig får man tilført selskabet frisk kapital.

14 mio. medlemmer
Denne smutvej har Etihad benyttet før. I 2011 købte selskabet knap 30 procent af airberlin og senere snuppede man tyskernes bonusprogram topbonus og pumpede dermed penge ind i det nødlidende selskab. Samme modus operandi har man benyttet i Indien, hvor en mindre ejerandel i Jet Airways er blevet kombineret med købet af en stor andel af selskabets loyalitetsprogram JetPrivilege.

Med købet af MilleMiglia kommer Etihad op på tilsammen over 14 mio. medlemmer af sit eget Etihad Guest, airberlin’s topbonus, Jet Airways’ JetPrivilege og Alitalia’s MilleMaglia-program. Til sammenligning har Europas største loyalitetsprogram, Miles & More, over 25 millioner medlemmer. Det benyttes af Lufthansa og 12 andre flyselskaber.

x

Læs Også

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Lufthansa vil overtage gældfrit airberlin

Lufthansa er parat til at hjælpe Etihad Airways af med kriseramte airberlin. En gæld på ni mia. kroner i airberlin må Etihad dog selv tage sig af.

Alitalia sat under administration

En særlig kommissær har fået 180 dage til at få ryddet op i Alitalia. Imens stiller den italienske regering med milliardlån til at sikre driften.

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

En tidligere SAS-chef kommer til at spille en central rolle, når Alitalia i det næste halve år sandsynligvis skal rekonstrueres og sælges til Lufthansa.

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Airbus A380 fra Gatwick til Heathrow

Det tog 16 minutter for et stort A380-800 fly fra Etihad Airways at flyve fra Gatwick Airport til Heathrow Airport.