Airbus A320-200 fra Fly NIKI (Foto: airberlin group)

Etihad og TUI opgiver fælles flyselskab

Et nyt østrigsk flyselskab baseret på 62 fly fra NIKI, TUIfly og airberlin får ikke luft under vingerne.

Et nyt østrigsk flyselskab med 62 fly i flåden fra dag ét bliver ikke en realitet. Det står klart efter at rejsekoncernen TUI og flyselskabet Etihad Airways er gået fra hinanden og skrinlagt projektet, der havde arbejdstitlen ”Blue Sky”. Det oplyser TUI.

Planen var ellers at samle fly fra det østrigske flyselskab NIKI og fra TUI’s tyske flyselskab TUIfly i et nyt flyselskab, der skulle leve af at transportere en blanding af TUI’s chartergæster og almindelige flyrejsende med ”seat only”-billetter.

TUI-koncernen skulle garantere køb af et fast antal flysæder over de kommende 10 år. Men da det ikke ville være nok til at sikre beskæftigelsen af samtlige fly i det nye selskab, så skulle “Blue Sky” i gang med at finde opgaver hos andre rejsearrangører, ligesom selskabet også ville bevæge sig ind på det konkurrenceintensive seat-only marked for at sikre det nødvendige passagergrundlag til den relativt store flyflåde.

Flyselskabet skulle have haft hovedkvarter i Wien og skulle være gået i luften allerede ved sommertrafikprogrammets begyndelse i slutningen af marts i år. Der skulle være opereret en række ruter fra Tyskland, Østrig og Schweiz til især feriedestinationer i Spanien og Grækenland.

Slippe ud af aftale
Når Etihad Airways var involveret, så skyldtes det at Etihad ejer knap 30 procent af airberlin, der er i voldsomme økonomiske vanskeligheder. For at gøre livet lidt lettere for airberlin valgte Etihad at købe 49,8 procent af airberlin’s datterselskab NIKI for 300 mio. euro, hvilket svarer til næsten 2,3 mia. kroner. Samtidig blev 14 Airbus A319 og A320 fly fra NIKI byttet ud med 21 Airbus A321-fly fra airberlin.

De 21 NIKI-fly skulle så udgøre Blue Sky’s flåde sammen med 14 Boeing 737-fly, som TUIfly opererede for airberlin og TUIfly’s egne 27 Boeing 737-fly.

TUIfly var bekymret for at airberlin pludselig ikke kunne betale for wet leasingen af de 14 Boeing 737-fly, og derfor var TUIfly interesseret i at slippe ud af aftalen ved at få flyene hjem i et selskab, som man selv var medejer af.

Etihads aktiepost i NIKI skulle have givet dem 25 procent af Blue Sky, mens TUI skulle have smidt sine fly ind i selskabet og for det have haft 24,8 procent. Majoritetsaktionær i det nye flyselskab skulle have været den privatejede fond NIKI Privatstiftung, der ville have fået en ejerandel på 50,2 procent.

Overkapacitet på tysk marked
De flyvende ansatte i TUIfly valgte at nedlægge arbejdet, da planerne blev kendt i efteråret sidste år. Men piloter og kabinepersonale blev forsikret om, at deres ansættelsesvilkår ikke ville blive forringede, ligesom de nuværende pensionsforpligtelser fra TUIfly ville blive ført med over i det nye selskab.

Det bliver dog ikke aktuelt nu. For hele projektet er skrinlagt. Det skyldes ifølge TUI primært overkapacitet på det tyske marked. Det er dog ikke en større udfordring end at det stadig giver mening at etablere et flyselskab med Blue Sky’s profil, mener TUI. Rejsekoncernen vil derfor fortsat arbejde for at repositionere TUIfly for at skabe et grundlag for flyselskabet og de ansatte i fremtiden.

Uden Blue Sky efterlades Etihad med 49,8 procent af NIKI. I forvejen ejer selskabet andele i airberlin og Alitalia.

 

Relaterede artikler:

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Etihad køber 49,8 procent af europæisk flyselskab

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa

Nyt flyselskab starter med 62 fly

x

Læs Også

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.

Tysk valg udskyder airberlin-afgørelse

Budfristen på airberlin udløb i fredags, men det vil først blive offentliggjort dagen efter forbundsdagsvalget, hvordan airberlin skal videreføres.

Icelandair udnytter airberlin-krise

Fra den 3. november vil Icelandair flyve rejsende fra Berlin-området til Nordamerika via Keflavik, og selskabet udnytter dermed den usikre fremtid for airberlin.

Værdiløse airberlin-billetter

Har man bestilt en flybillet med airberlin før den 15. august til en senere afrejsedato, er det ikke muligt at få pengene tilbage. Billetten har kun transportmæssig værdi.

Ny Berlin-lufthavn truet af airberlin-salg

Op imod en tredjedel af passagererne i Berlin-lufthavnene leveres af airberlin og datterselskabet NIKI, og salg kan muligivis få konsekvenser for Brandenburg-lufthavnen.

Airberlin-piloter skal betale kontant i lufthavn

Efter airberlins betalingsstandsning skal selskabet i Genève betale start- og passagersafgifter på forhånd. Ellers vil lufthavnen opkræve kontant betaling hos kaptajnerne.