Airberlin Boeing 737-800.

Etihad og TUIFly på vej mod fælles flyselskab

Etihad og TUIFly vil skabe et fælles flyselskab med de fly TUIFly i dag opererer for airberlin, som Etihad er medejer af.

Airberlin er kommet på en alvorlig slankekur. I sidste uge kunne selskabet fortælle, at ærkerivalen Lufthansa skal overtage 40 Airbus A320-fly, som Lufthansa fremover primært vil bruge i datterselskabet Eurowings til at konkurrere mod netop airberlin.

Og nu bekræfter Abu Dhabi-baserede Etihad, der ejer knap 30 procent af airberlin, at man er i forhandlinger med rejsegiganten TUI AG om at skabe et nyt flyselskab, som skal råde over de fly, som TUIFly i dag opererer på wetlease-kontrakt for airberlin. Hvis forhandlingerne bærer frugt og selskabet bliver en realitet, så flyttes flyene væk fra tabsgivende airberlin og over i det nye selskab.

Her skal flyene bruges til punkt-til-punkt flyvninger fra Tyskland, Østrig og Schweiz til feriedestinationer i Sydeuropa og Nordafrika.

TUI AG, Etihad Aviation Group og Air Berlin har til hensigt at færdiggøre aftalen på et senere tidspunkt. Inden selskabet kan se dagens lys skal aftalen godkendes af selskabernes bestyrelser og konkurrencemyndighederne.

Forhandlingerne om at skabe et nyt flyselskab kommer i kølvandet på at airberlin i sidste uge kunne præsentere en omfattende redningsplan.

Bliver netværksflyselskab
Oprindeligt startede airberlin som lavprisflyselskab, men selskabet udviklede sig sidenhen til at være en egentlig hybrid efter optagelsen i Oneworld-alliancen. Men fremover er signalet fra ejerne klart og tydeligt. Airberlin skal være et rendyrket netværksselskab. Det betyder, at flyselskabet kommer til at koncentrere sig om de to hubs i Berlin og Düsseldorf.

I sidste uges udmelding om redningsplanen fremgik det, at de mange fritidsruter fra andre lufthavne vil komme til at indgå i en separat turistorienteret forretningsenhed, hvis strategiske muligheder stadig overvejes. Det er sandsynligvis de overvejelser, som man nu løfter lidt af sløret for ved at fortælle, at Etihad og TUI er i forhandlinger omkring at skabe et nyt fælles flyselskab med fokus på netop turistmarkedet.

Øremærket til Eurowings og Austrian
Redningsplanen indebærer også, at airberlin skal reducere flåden fra de nuværende 127 fly til i fremtiden 75 fly fra sommertrafikprogrammet 2017. Det betyder, at samtlige 16 Boeing 737-fly skal ud af flåden, ligesom op til 40 fly i A320-serien som nævnt skal overgå til Lufthansa-gruppen, heraf 38 af flyene på en seksårig wet-lease aftale, hvor Lufthansa-gruppen får leveret flyene fra airberlin og således skal betale for fly, besætninger, vedligeholdelse, forsikring samt centrale omkostninger. Det er hvad, parterne kalder en ACMIO-aftale.

Flyene er allerede øremærket til Lufthansa-selskaberne Eurowings og Austrian Airlines. Op til 29 A320-fly og 11 A319-fly indgår i aftalen, og 35 af flyene skal til Eurowings og de resterende fem til Austrian Airlines.

I forbindelse med den offentliggjorte overlevelsesplan vil det desuden være nødvendigt at nedlægge 1.200 stillinger. Derfor udestår der i de kommende måneder forhandlinger med de faglige organisationer med henblik på at nå frem til en plan inden udgangen af februar.

 

 

Relaterede artikler:

Overlevelsesplan: Airberlin reducerer flåden fra 127 til 75 fly

Medie: Lufthansa vil overtage driften af 40 airberlin-fly

Nederlag til Etihad og airberlin

 

x

Læs Også

Airberlin åbner to nye langdistanceruter

Næste forår vil det kriseramte airberlin åbne to nye langdistanceruter til USA fra selskabets store trafikknudepunkt i Düsseldorf.

British Airways holder øje med airberlin

Situationen i det kriseramte airberlin følges tæt af oneworld-partneren British Airways, der ikke ønsker at beskæftige sig med Alitalia.

Lufthansa lukker Iran-rute

Det blev kun til 18 måneder drift for en Lufthansa-rute til Teheran, som det tyske selskab åbnede i foråret 2016.

10 selskaber vil byde på Alitalia

I fredags udløb den officielle frist for at blive budgiver i forbindelse med salget af Alitalia. Europas to største lavprisflyselskaber er med i processen.

Ni nye europæiske Lufthansa-ruter

Samlet ni nye ruter til Spanien, Italien, Frankrig, Rumænien og Finland bliver en del af Lufthansas vintertrafikprogram fra Frankfurt og München.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.