EU: Fælles aftaler vil skabe lighed

Konkurrencen mellem europæiske og mellemøstlige flyselskaber bliver mere fair, hvis EU-landene har fælles trafikaftaler med hver af de rige oliestater, mener EU-Kommissionen.

EU-Kommissionen har fremlagt en række forslag til en ny fælleseuropæisk luftfartsstrategi. Her er noget om droner og noget om ét fælles luftrum – det såkaldte Single European Sky-projekt. Mest opsigtsvækkende er dog et forslag, som kommissionen ikke lægger skjul på, skal være med til at dæmme op for den stigende konkurrence, som europæiske luftfartsselskaber oplever fra en række fremadstormende flyselskaber fra de olierige emirater langs Den Persiske Golf.

EU-Kommissionen foreslår således, at de 28 EU-lande indgår én fælles trafikaftale med de enkelte lande langs Den Persiske Golf. Kommissionen håber, at det fælles fodslag om vilkårene for mellemøstselskabernes flyvninger til og fra Europa kan være med til at give en mere fair konkurrence mellem selskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways på den ene side og selskaber som Lufthansa, Air France-KLM og British Airways på den anden side.

Skabt et kludetæppe
I dag har de enkelte EU-lande deres egne bilaterale lufttrafikaftaler med de enkelte olieemirater. Således har Danmark og De Forenede Arabiske Emirater en bilateral aftale, som på nogle punkter adskiller sig fra aftalerne mellem andre EU-land og emiraterne.

De mange forskellige bilaterale aftaler har ifølge EU-Kommissionen skabt et kludetæppe af forskelle i markedsadgang og forskellige regler for luftfartsselskaberne. I stedet vil EU-Kommissionen søge at etablere omfattende aftaler, der regulerer, hvor og hvor ofte udenlandske luftfartsselskaber kan flyve ind i EU.

EU-landene har i dag en fælles trafikaftale med USA og en fællesaftale med Canada, mens man er ved at lægge sidste hånd på en aftale med Brasilien. EU-Kommissionen forestiller sig i første omgang, at man laver fællesaftaler med De Forenede Arabiske Emirater, 10 asiatiske lande, Kina, Mexico og Tyrkiet. Dermed ville 75 procent af alle passagerer, der flyver ind eller ud af EU, være omfattet af de fælles trafikaftaler.

Urimelig praksis
Desuden ser EU-Kommissionen gerne, at de 28 EU-medlemslande udstyrer EU-Kommissionen med de nødvendige juridiske redskaber til at kunne undersøge anklager om ulovlig statsstøtte eller lignende.

”På baggrund af beskyldninger om unfair konkurrence og ulovlig statsstøtte indenfor global luftfart, så anser mange det for vigtigt, at EU er udstyret med et effektivt instrument til at undersøge begrundede bekymringer om urimelig praksis i international luftfart,“ skriver EU-Kommissionen i sin rapport .

“Hvis EU ikke har et sådant instrument kunne illoyal praksis fra tredjelandes luftfartsselskaber eller tredjelande have en betydelig negativ indvirkning på konkurrenceevnen for EU luftfartsindustri,” pointerer EU-Kommissionen.