EU godkender offentlig støtte til Aarhus Lufthavn

Aarhus Kommune har fået EU´s godkendelse til at støtte Aarhus Lufthavn med 115 mio. kroner, og pengene skal blandt andet bruges på en ny brandbil og bedre checkin-faciliteter.

Da Aarhus Lufthavn i maj måned fremlagde årsrapporten for 2016, viste den et driftsunderskud på 9,6 mio. kroner, og sammen de foregående fire år var der samlet et akkumuleret underskud på 67,6 mio. kroner siden 2011.

Men nu er der hjælp på vej til den østjyske lufthavn, idet EU-Kommissionen har godkendt en ny forretningsplan for Aarhus Lufthavn, hvor Aarhus Kommune som majoritetsejer får mulighed for at yde et offentligt tilskud på op til 15,5 mio. euro, eller hvad der svarer til 115 mio. danske kroner.

Den investeringsplan, som EU-Kommissionen har fået indsigt i, omfatter en renovering af terminalen samt en opgradering af faciliteter og adgangsforhold. Udover den offentlige finansiering er det også planen, at der skal private investorer med i projektet, der skal sikre en kapacitetsudvidelse til at tage imod 800.000 årlige passagerer, fremgår det af meddelelsen fra EU-Kommissionen.

“Projektet bidrager til at forbedre forbindelserne i Jylland, samtidig med at konkurrenceforvridning i det indre marked begrænses,” hedder det i en meddelelsen.

Brandbil og checkin-systemer
Aarhus Lufthavns administrerende direktør Peter Høgsberg er naturligvis begejstret for, at EU endelig har givet den formelle godkendelse til, at Aarhus Lufthavn kan realisere sine mange planer for fremtiden.

“Det er en enorm forhindring, der er blevet fjernet. I første omgang har ejerne formelt fået en tilladelse til, at de må gennemføre de investeringer, der er skitseret i forretningsplanen, og det skal der en politisk beslutning til. Først derefter kan vi forvente at se pengene på kontoen,” siger Peter Høgsberg til CHECK-IN.dk.

I første omgang ønsker lufthavnsdirektøren ikke at være konkret i forhold til, hvad pengene skal bruges til. Overordnet handler det om passagerforbedringer, da lufthavnen mener, at der er et stort efterslæb på netop dette område. Men der skal også penge til fremover at kunne opfylde de lovmæssige krav samt sikre, at lufthavnen fortsat kan drives effektivt.

“Pengene kan bruges fra alt til en ny brandbil til et nyt check-in system med større automatisering, da mange systemer i dag er manuelle. Vi har en hel liste af ting, som vi skal have lavet for at forbedre driften,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.

Fåmælt Billund-direktør
I Billund Lufthavn har man løbende fulgt med i planerne for, hvordan Aarhus Kommune kan sikre en bedre betjening af de mange flypassagerer i Aarhus-regionen. I dag kommer mere end hver fjerde passagerer i Billund Lufthavn fra området omkring Aarhus.

Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn har ikke umiddelbart et bud på, hvordan flyforbindelserne i Jylland kan blive styrket med den kommende pengeregn over Aarhus Lufthavn.

“Det kan ikke afvises, at det kan medvirke til også at forbedre flyforbindelserne. Det må de (EU-Kommissionen, red.) mene, siden at det er blevet godkendt,” siger en i øvrigt fåmælt Kjeld Zacho Jørgensen.

Han står dog uforstående overfor EU-Kommisionens begrundelse om, at muliggørelsen af det offentlige tilskud til Aarhus Lufthavn skal begrænse konkurrenceforvridning i det indre marked.

“Jeg ved ikke, hvad det er for markedskræfter, der ikke fungerer. Man kan give offentligt tilskud, hvis et marked er skævvredet, men det kan jeg ikke vurdere, om det er tilfældet,” er kommentaren fra Billund-direktøren.

 

Relaterede artikler:

425.000 passagerer igennem Billund Lufthavn

Fremgang i Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn tror på ruter til Frankfurt og Amsterdam

Billund: Aarhus-støtte er konkurrenceforvridende

Aarhus Lufthavn: 100.000 ekstra passagerer på vej

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.