EU-Kommission blåstempler Etihad-ejerskab

Etihad Airways bestemmer ikke mere i Air Serbia, end selskabets ejerandel berettiger til. Det fastslår EU-Kommissionen, der dog opfordrer de serbiske myndigheder til at holde øje med Etihad.

Det har afstedkommet en del løftede øjenbryn når flyselskabet Etihad Airways fra den stenrige olieemirat Abu Dhabi langs Den Persiske Golf de senere år gentagne gange er gået på storindkøb i Europa og har erhvervet sig op til 49 procent af aktierne i europæiske flyselskaber.

I flere tilfælde har de nationale myndigheder stillet spørgsmålstegn ved om ikke Etihad havde mere indflydelse på det europæiske flyselskabs gøren og laden, end selskabets ejerandel berettigede dem til. Det gælder blandt andet i Tyskland, hvor Etihad Airways ejer knap 30 procent af airberlin, samt i Schweiz, hvor Etihad er medejer af det lille regionalflyselskab Darwin Airlines, der opererer under navnet ”Etihad Regional”.

Fortsat holde øje
Men nu har Etihad Airways fået EU-Kommissionens ord for, at man lever op til EU-reglerne for ikke-europæiske flyselskabers medejerskab af europæiske flyselskaber. I hvert fald hvad angår Etihad Airways’ ejerskab af Air Serbia fra Serbien.

Således har EU-Kommissionen meddelt de serbiske myndigheder, at Etihad Airways overholder reglerne. Det skriver Air Transport World. Kommissionen opfordrer dog myndighederne til fortsat at holde øje med Etihad Airways og Air Serbia.

“På grundlag af de foreliggende oplysninger og gennemførte analyser, er EU-Kommissionen enig med de serbiske myndigheder om, at EU-reglerne bliver overholdt. Men disse synspunkter er dog forbundet med en række forslag til nogle elementer, som de serbiske myndigheder ved fremtidig kontrol især bør fokusere på at sikre bliver overholdt,” fortæller en kilde til Air Transport World på betingelse af anonymitet.

Nyt navn og nye farver
Etihad købte i 2013 49 procent af det, der dengang hed JatAirways. Endnu inden aftalen var på plads, lancerede Etihad og den serbiske stat en storstillet rebranding af luftfartsselskabet. Den mest synlige forandring var en navneændring og nye farver på flyene. Nu hedder selskabet således Air Serbia og har fået en mere moderne og frisk bemaling på flyene, end det var tilfældet for JatAirways.

Foruden Air Serbia, airberlin og Darwin Airlines, så ejer Etihad Airways i Europa 49 procent af Alitalia samt andele i flyselskaber andre steder i verden.

Partner-programmet Etihad Airways Partners samler flyselskaberne Etihad Airways, airberlin, Air Serbia, Air Seychelles, Etihad Regional opereret af Darwin Airline, Jet Airways og NIKI og giver mulighed for at tilbyde kunderne flere valgmuligheder gennem forbedrede rutenetværk og tidsplaner samt bedre fordele for medlemmerne af selskabernes loyalitetsprogrammer.

 

 

Relaterede artikler:

Tyskland forsvarer airberlin og Etihad

Etihad Airways har reddet Alitalia

Etihad vil stramme grebet om airberlin

Etihad i nyt partnerskab med fem selskaber

Etihad giver serbere en make-over

x

Læs Også

10 selskaber vil byde på Alitalia

I fredags udløb den officielle frist for at blive budgiver i forbindelse med salget af Alitalia. Europas to største lavprisflyselskaber er med i processen.

Abu Dhabi først til at slippe af med elektronikforbud

Abu Dhabi blev den første til at slippe af med det forbud mod elektronik i håndbagagen på USA-flyvninger, som USA i marts dikterede i 10 lufthavne.

Rejsebureauer: Flyselskaber skævvrider rejsebranchen

Rejsebureauer fra hele Europa vil have EU-Kommissionen til at skride ind over for flyselskaber, der ifølge bureauerne bruger ufine metoder.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.

Airberlin: Uåbnet storlufthavn kan blive museum

Berlins skandaleramte uåbnede storlufthavn Brandenburg kan blive et museum, lyder det fra airberlin-topchef, der hellere vil forblive i den slidte Tegel-lufthavn.

Vil fremme udenlandske investeringer i EU-flyselskaber

EU-Kommissionen vil med klarere retningslinjer gøre det lettere for EU-flyselskaber at tiltrække investeringer fra tredjelande.