EU-regler skaber problemer for Air Greenland

En opstramning af EU´s sikkerhedsregler betyder, at Air Greenland-flyet fra Narsarsuaq bliver fjernparkeret i Københavns Lufthavn, hvorefter alle rejsende skal videre til toldbehandling. Det skaber forlænget transittid.

Med dags varslel er det blevet noget mere besværligt at være flypassager mellem Narsarsuaq i Grønland og København. Passagererne skal nemlig gennem en særlig kontrol ved ankomsten. Det skyldes, at EU med øjeblikkelig virkning har ophævet den særtilladelse, som Narsarsuaq Airport og Air Greenland i fællesskab har haft på ruten mellem Narsarsuaq og København.

Fra og med i dag betyder det, at passagererne skal “forsegles“ ved ankomst til Københavns Lufthavn, da man betragter ankomsten fra Narsarsuaq som udgående fra et tredje land.

Det betyder først og fremmest, at det indlejede Boeing 737-fly fra Jet Time vil blive fjernparkeret ved ankomsten i Københavns Lufthavn, hvorefter de ankommende passagerer under overvågning af security-medarbejdere køres i bus til en særlig sluse ved ankomsthallen, hvor passagererne derefter ledes til direkte toldbehandling.

Herefter skal de rejsende med videre forbindelse fortsat hente boardingkort hos det næste flyselskab, forud for en ny sikkheredskontrol. Air Greenland oplyser, at de ændrede sikkerhedsregler må forventes at forlænge transittiden.

“Det er flyselskabet Air Greenland, der har haft en tilladelse fra Trafikstyrelsen til at operere mellem Narsarsuaq og København som EU-rute, og Trafikstyrelsen har foretaget en helhedsvurdering af ruten og den security som flyelskabet sammen med lufthavnen udfører,“ forklarer Niels Grosen, der er driftsdirektør ved Grønlands Lufthavne, også kaldetMittafeqarfiit.

CPH uden skyld
At passagererne oplever problemer ved ankomsten til Københavns Lufthavn kan man dog ikke laste CPH for, idet det ikke er CPH, der har ændret sine sikkerhedsregler. Passagerer rejsende fra Narsarsuaq er efter Trafikstyrelsens beslutning nu i princippet blevet “urene“ i lufthavnens jargon og må derfor ikke blandes med andre passagerer, førend de har været igennem en separat politi- og toldkontrol.

“Vi har fundet en løsning, så Københavns Lufthavn lever op til de krav som Trafikstyrelsen og EU stiller på dette område. Det er klart, at det ikke umiddelbart forbedrer passageroplevelsen,“ konstaterer pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Til gengæld er der tavshed hos Trafikstyrelsen om årsagen til, at særtilladelsen er trukket tilbage.

Det har for CHECK-IN.dk ikke været muligt at få kontakt med specialkonsulent Susie R. Berthelsen fra Trafikstyrelsen, der behandler sagen. En henvendelse til kommunikationsmedarbejder Mads Gundelund Gerlach har heller ikke givet resultat.

Driftsdirektør Niels Grosen fra Grønlands Lufthavn oplyser, at Kangerlussuaq Airport i næste måned får besøg af inspektører fra EU. Der er tale om en tiltrædelseskontrol, så Kangerlussuaq kan blive godkendt til at levere flypassagerer til andre lufthavne i EU uden særlige kontroller. LufthavnschefJákup Sverri Kass´fra Vágar Airport oplyser, at EU-inspektørerne også kommer forbi den færøske lufthavn i næste måned for en tilsvarende kontrol.

Dermed kan Vágar og Kangerlussuaq opnå godkendelser, der kan gøre det lettere at tiltrække operatører fra andre EU-lande end Danmark.

Foto: Standa Cerný