EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

Flyklagevirksomhederne tilbyder rejsebureauerne at søge kundernes kompensation fra flyselskaberne. Det kræver dog godkendelse fra kunderne.

Vi kender dem under forskellige navne, som for eksempel Flyforsinkelse.dk, AirHelp.com, FlyHjaelp.dk, Flypenge.dk, Flyadvokat.dk – og rækken er sikkert meget længere. Det er virksomheder, der har fundet et levebrød ved at lukrere på, at ikke alle flyselskaber altid er lige hurtige til at tilbyde passagerer med aflyste og forsinkede fly, hvad de har krav på i henhold til EU-forordning 261/2004.

Nogle kalder dem “bounty hunters”, mens andre sammenligninger forretningsmetoderne med de såkaldte “ambulancejægere”, der i et noget stereotypt billede er kendt fra USA, hvor advokater hverver kunder på ulykkessteder og følger ambulancerne til skadestuen i håb om at få mulighed for at køre en erstatningssag baseret på “no cure, no pay”.

Det stigende antal virksomheder, der ønsker at hjælpe flypassagerer med kompensation benytter også som udgangspunkt “no cure, no pay” forretningsmodellen. Her kan flypassagerer overlade til den pågældende aktør at hente kompensation hjem fra flyselskabet mod at give typisk  25 procent af det indkomne beløb til virksomheden for deres ulejlighed.

IATA bifalder ny vejledning
EU-Kommissionen har netop udsendt en ny vejledning for området i forhold til de såkaldte Compensation Claims Agencies (CCA, red.), og det hilses velkomment af den internationale luftfartsorganisation IATA på vegne af flyselskaberne.

EU fastslår nemlig, at CCA-virksomhederne ikke er den mest effektive måde til at søge kompensation, da man altid som udgangspunkt skal kontakte flyselskabet, hvilket naturligvis ikke koster noget at gøre. Herefter kan man bringe sagen videre til nationale myndigheder, hvor det i Danmark er Trafik,-Bolig- og Byggestyrelsen, der hjælper på dette område.

Hjælper det ikke noget, kan man som sidste udvej benytte en CCA-virksomhed, men her skal forbrugerne være opmærksomme på, at der angiveligt er brådne kar i branchen, der udøver, hvad IATA kalder en “dubiøs praksis”. Ifølge IATA bør man kun samarbejde med CCA´er, der har en transparent gebyrmodel, uddannede jurister ansat samt en robust model for databeskyttelse.

“Passagererne har krav på god information om deres rettigheder. EU´s vejledning tydeliggør vigtige områder for både flyselskaber og passagerer i relation til de såkaldte claim-virksomheders aktiviteter, specielt mod dem, der udøver svigagtige forretningsmetoder. Flyselskaberne opererer i et stærkt konkurrencepræget marked, og god kundeservice er vitalt,” lyder det i en pressemeddelelse fra IATA.

DRF vil ikke blande sig i ulovlig praksis
EU har også valgt at understrege, at rejsebureauer og rejsearrangører ikke har tilladelse til at overføre passagerdata til CCA-virksomhederne, med mindre der forinden er indhentet fuldmagt og godkendelse hos passagererne, der skal have erstatning tilbage.

I Danmark samarbejder flere flyklagevirksomheder med rejsebureauer og rejsearrangører, og her skriver man direkte til rejsebureauerne, at “I slipper for at udbetale kompensation til de kunder, der allerede har fået kompensation fra flyselskabet. Dermed kan I undgå at udbetale kompensation efter Pakkerejseloven. Kunderne vil modtage en større kompensation, end hvis de var blevet kompenseret efter Pakkerejseloven,” fremgår det af hjemmesiden hos FlyHjaelp.dk.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening er direktør Lars Thykier allerede bekendt med, at flere rejsebureauer og rejsearrangører overtræder persondatalovgivningen ved at udlevere flypassagerernes data til CCA-virksomhederne.

“Vi kan ikke blande os i det. Det er op til de enkelte rejsebureauer at overholde lovgivningen,” siger Lars Thykier til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

SAS udstilles på tvivlsomt grundlag

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

Ny vejledning for EU-passagerforordning

De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

Primera Air taber højesteretssager

x

Læs Også

A350-ruter fra 21 europæiske lufthavne

Indtil videre er det muligt at flyve med den nye Airbus A350-900 til og fra 21 lufthavne i Europa. I Norden er det kun Helsinki og Stockholm, der får besøg af flyet.

SAS: Fortsat problemer med ny tværbane-løsning

Et forslag fra Københavns Lufthavn om kun at gøre lufthavnens tværbane 400 meter kortere, løser ikke alle problemer, pointerer SAS.

Ryanair sælger billetter for SkyTeam-selskab

Det er nu blevet muligt at bestille flybilletter med et SkyTeam-selskab til USA, Mexico, Cuba og andre destinationer via Ryanairs hjemmeside.

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Den afgående direktør hos Air Greenland var god til at rydde op og effektivisere, men den nye direktør skal forberede en kommende udskiftning af flyflåden.

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.