EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

Flyklagevirksomhederne tilbyder rejsebureauerne at søge kundernes kompensation fra flyselskaberne. Det kræver dog godkendelse fra kunderne.

Vi kender dem under forskellige navne, som for eksempel Flyforsinkelse.dk, AirHelp.com, FlyHjaelp.dk, Flypenge.dk, Flyadvokat.dk – og rækken er sikkert meget længere. Det er virksomheder, der har fundet et levebrød ved at lukrere på, at ikke alle flyselskaber altid er lige hurtige til at tilbyde passagerer med aflyste og forsinkede fly, hvad de har krav på i henhold til EU-forordning 261/2004.

Nogle kalder dem “bounty hunters”, mens andre sammenligninger forretningsmetoderne med de såkaldte “ambulancejægere”, der i et noget stereotypt billede er kendt fra USA, hvor advokater hverver kunder på ulykkessteder og følger ambulancerne til skadestuen i håb om at få mulighed for at køre en erstatningssag baseret på “no cure, no pay”.

Det stigende antal virksomheder, der ønsker at hjælpe flypassagerer med kompensation benytter også som udgangspunkt “no cure, no pay” forretningsmodellen. Her kan flypassagerer overlade til den pågældende aktør at hente kompensation hjem fra flyselskabet mod at give typisk  25 procent af det indkomne beløb til virksomheden for deres ulejlighed.

IATA bifalder ny vejledning
EU-Kommissionen har netop udsendt en ny vejledning for området i forhold til de såkaldte Compensation Claims Agencies (CCA, red.), og det hilses velkomment af den internationale luftfartsorganisation IATA på vegne af flyselskaberne.

EU fastslår nemlig, at CCA-virksomhederne ikke er den mest effektive måde til at søge kompensation, da man altid som udgangspunkt skal kontakte flyselskabet, hvilket naturligvis ikke koster noget at gøre. Herefter kan man bringe sagen videre til nationale myndigheder, hvor det i Danmark er Trafik,-Bolig- og Byggestyrelsen, der hjælper på dette område.

Hjælper det ikke noget, kan man som sidste udvej benytte en CCA-virksomhed, men her skal forbrugerne være opmærksomme på, at der angiveligt er brådne kar i branchen, der udøver, hvad IATA kalder en “dubiøs praksis”. Ifølge IATA bør man kun samarbejde med CCA´er, der har en transparent gebyrmodel, uddannede jurister ansat samt en robust model for databeskyttelse.

“Passagererne har krav på god information om deres rettigheder. EU´s vejledning tydeliggør vigtige områder for både flyselskaber og passagerer i relation til de såkaldte claim-virksomheders aktiviteter, specielt mod dem, der udøver svigagtige forretningsmetoder. Flyselskaberne opererer i et stærkt konkurrencepræget marked, og god kundeservice er vitalt,” lyder det i en pressemeddelelse fra IATA.

DRF vil ikke blande sig i ulovlig praksis
EU har også valgt at understrege, at rejsebureauer og rejsearrangører ikke har tilladelse til at overføre passagerdata til CCA-virksomhederne, med mindre der forinden er indhentet fuldmagt og godkendelse hos passagererne, der skal have erstatning tilbage.

I Danmark samarbejder flere flyklagevirksomheder med rejsebureauer og rejsearrangører, og her skriver man direkte til rejsebureauerne, at “I slipper for at udbetale kompensation til de kunder, der allerede har fået kompensation fra flyselskabet. Dermed kan I undgå at udbetale kompensation efter Pakkerejseloven. Kunderne vil modtage en større kompensation, end hvis de var blevet kompenseret efter Pakkerejseloven,” fremgår det af hjemmesiden hos FlyHjaelp.dk.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening er direktør Lars Thykier allerede bekendt med, at flere rejsebureauer og rejsearrangører overtræder persondatalovgivningen ved at udlevere flypassagerernes data til CCA-virksomhederne.

“Vi kan ikke blande os i det. Det er op til de enkelte rejsebureauer at overholde lovgivningen,” siger Lars Thykier til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

SAS udstilles på tvivlsomt grundlag

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

Ny vejledning for EU-passagerforordning

De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

Primera Air taber højesteretssager

x

Læs Også

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.