EuroBonus på vej til at blive Nordens største

For knap seks måneder siden lancerede SAS sin nye version af EuroBonus. Massiv tilvækst i medlemmer og nye initiativer skal bringe loyalitetsprogrammet frem til en førerposition i Norden.

I februar i år meddelte SAS, at selskabet ville lancere en ny udgave af sit EuroBonus program og første april kunne medlemmerne opleve et nyt design af kortene, nye fordele og et nyt niveau i form af Diamond, der ligger mellem Gold og Pandion.
I SAS´ seneste kvartalsrapport kunne selskabet fortælle, at de har haft en tilvækst på 50.000 nye medlemmer hver måned.

Fantastisk sommer
“Sommermånederne har været fantastiske. Tilvæksten har været på den gode side af 50.000 nye medlemmer hver måned siden relanceringen og det har fortsat igennem august og også ind i september,“ fortæller en meget tilfreds Head of loyalty i SAS, svenskeren Nils Lindhe til CHECK-IN.dk.

Hvor det traditionelt har været forretningsrejsende der tilmelder sig programmet, har SAS nu en stor tilvækst af yngre medlemmer. Dette kan delvis tilskrives de mange flyvninger SAS har gennemført til typiske feriedestinationer hen over sommeren, men også den massive markedsføring som SAS har ført med fokus på Eurobonus programmet.

“Folks bevidsthed og opfattelse af programmet er styrket, og de mange initiativer, som vi har åbnet for, i form af optjening ud over flyrejser, har styrket programmet og giver flere medlemmer,“ siger Lindhe.

Optjening ud over flyrejser kan foregå i form af kombinerede kort med kreditkort fra Amex, Diners eller Mastercard, ved overnatning på hotel eller lejebil samt en række nye partnere som svenske Coop, tankstationer, banker og en lang række net butikker.

“Vores medlemmer ser nu, at man langt hurtigere kan optjene point til flyrejser, overnatninger og andre muligheder end tidligere, samtidig er vi blandt branchens bedste optjeningsniveau på flyrejser,“ fortsætter Lindhe.

Fører an i Norden
Antallet af medlemmer er lige rundet 3,6 millioner, og fortsætter tilvæksten i samme tempo, vil Eurobonus nå op på fire millioner medlemmer inden næste sommer. Det vil bringe SAS og EuroBonus op som det største loyalitetsprogram i Norden. Det største i dag er svenske ICA (dagligvarer) med cirka fire millioner medlemmer.

SAS har tidligere udtalt, at selskabet har et mål om, at nå op på 5 millioner medlemmer inden udgangen af 2015, men Lindhe siger, at det er et meget ambitiøst mål, som vil kræve en radikal ændring i programmet og en partner, der kan bringe omkring en halv million nye medlemmer ind. Foreløbigt er der ingen konkrete planer om dette.

Lindhe vil ikke ud med konkrete tal for, hvordan de nye medlemmer fordeler sig geografisk, men siger til CHECK-IN.dk at ca. 80-85% af dem kommer fra de nordiske lande – som også er SAS’ definerede hjemmemarked. Han siger dog, at det svenske og norske marked dominerer, blandt andet som følge af ophævelsen af bonusforbud på norske indenrigsflyvninger.

“Når det gælder partnerprogrammer, så ligger Sverige nok i førertrøjen, men vi har konkrete planer om at tilbyde flere partnermuligheder i Danmark og Norge i den kommende tid.“

Positive bevægelser i niveauerne
Nye medlemmer starter i det laveste niveau som er Basic. Herefter følger Silver, Gold, Diamond og til sidst Pandion. Sidstnævnte kan man ikke optjene sig til, men skal personligt inviteres.

“Det er for tidligt, at se en tendens i bevægelser til Gold og Diamond niveau. Der skal der gå omkring et år efter relancering. Vi kan dog allerede se en markant øgning i Silver-niveauet, selv om man kompenserer for medlemmer der har kommet ind på dette niveau som følge af muligheden for, at Gold medlemmer kan forære et Silver kort væk,“ siger Lindhe. Han vil heller ikke afsløre konkrete tal på antallet af medlemmer i de forskellige niveauer.

“Folk rejser ikke nødvendigvis mere, men de rejser mere med SAS, samtidig har vi også sænket antallet af rejser, man skal have, for at få sølvkort til 10 enkeltrejser.“

Lindhe fortæller også om gode tilbagemeldinger fra sølv-medlemmer om de ekstra ”guld fordele” SAS har tilbudt i sommermånederne med adgang til lounge og Fast Track. Dette vil blive gentaget i den kommende jul, lover han.

Familiemedlemmer
Som en del af det nye EuroBonus-program, kom der mulighed for at samle hele familiens point i en konto.

“En familie ”pooling” har været blandt de mest efterspurgte tjenester blandt vores medlemmer, og vi har haft en jævn strøm af nye familiekonti i alle de nordiske lande.

Lindhe fortæller, at SAS har en række planer om at forbedre og udbygge familieprogrammet i fremtiden.