Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

I gennem adskillige måneder så det ud til at de rejsende fra Københavns Lufthavn havde en næsten umættelig appetit på at flyve til og fra London. Passagertallene for CPH’s London-ruter bare steg og steg. I flere måneder havde omkring hver 12. afrejsende passager en London-lufthavn stående som destination på sit boardingkort.

Nu går det imidlertid den anden vej. Således faldt antallet af rejsende mellem København og London i august med 10 procent i forhold til samme måned sidste år til lige under 200.000 passagerer. I årets otte måneder er London-trafikken faldet med 4,9 procent i forhold til samme periode sidste år. En væsentlig del af forklaringen skal sandsynligvis findes i at easyJet i foråret skar gevaldigt ned i antallet af flyvninger mellem de to byer. Det var en reaktion på den hårde konkurrence mellem i alt fem selskaber, der fra København flyver til fire forskellige London-lufthavne.

Langt ind i august
London er ikke den eneste Europa-destination hvor til og fra der i august var færre CPH-passagerer. Store destinationer som Stockholm og Berlin havde også tilbagegang. Og ser man på alle europæiske ruter fra CPH, så står passagerudviklingen i stampe med en vækst på sølle 0,8 procent i august.

84 procent af CPH-passagererne rejser til og fra destinationer i Europa. Derfor smitter den europæiske stilstand kraftigt af på det samlede passagertal, som med 2.776.367 passagerer giver en fremgang på 0,99 procent i august. I faktiske tal var der tale om en fremgang på 26.963 passagerer.

Enkelte af de 10 største destinationer skiller sig dog ud fra mængden. Det er blandt andet Helsinki, Amsterdam og Reykjavik med en fremgang i august i forhold til samme måned sidste år på henholdsvis 12,1 procent, 8,4 procent og 6,1 procent.

Mens Europa-trafikken kun står i stampe, så er der en tilbagegang på 7,6 procent for indenrigstrafikken. Forklaringen på det skal formentlig primært findes i at skolernes sommerferie i år gik langt ind i august og derfor resulterede i færre forretningsrejsende end normalt i august. År til dato er indenrigstrafikken gået tilbage med 5,5 procent.

Flere rejsende til Canada
August måneds lyspunkt er den interkontinentale trafik, der oplevede en vækst på 6,2 procent og udgjorde 11,3 procent af trafikken. Dermed fortsætter trenden med flere rejsende på de interkontinentale ruter.

“Når der åbner nye, direkte ruter til destinationer uden for Europa, så vokser trafikken. Det kan vi eksempelvis se med Air Canada, der tidligere i år valgte at sætte et Boeing 777-300ER ind på ruten til Toronto. Det nye fly har 102 flere sæder, og det har betydet, at der i august i år var 33 procent flere rejsende mellem CPH og Canada end samme måned sidste år,” forklarer Thomas Woldbye, adm. direktør for Københavns Lufthavn.

USA trækker trafikken op
År til dato er den interkontinentale trafik steget 7,3 procent, og det er især rejsende mellem Danmark og USA, der trækker trafikken op:

“Godt 750.000 mennesker er rejst mellem Danmark og USA i år, og det er 7 procent flere end samme periode sidste år. De senere år har vi åbnet mange nye ruter til USA, og det har især betydet flere amerikanske turister, der rejser hertil,” siger Thomas Woldbye og fremhæver, at lufthavnens strategi for at tiltrække nye ruter er med til at skabe vækst i Danmark.

“På lørdag åbner Air Indias rute mellem Delhi og København. Det er en milepæl for os. Vi har arbejdet benhårdt på at få en rute til Indien på kortet i mere end otte år, og vi har store forventninger. I dag rejser over 30.000 mellem CPH og Delhi via andre lufthavne, og de vil fremover få væsentligt lettere ved at komme hertil, når Air India-ruten åbner,” siger Thomas Woldbye og fremhæver, at Delhi-ruten vil bidrage med 259 mio. kr. årligt til Danmarks bruttonationalprodukt.

 

 

Relaterede artikler:

Hver 12. CPH-passager skulle til London

x

Læs Også

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.