Europæisk flyselskab er konkurstruet

Den cypriotiske regering har officielt sat Cyprus Airways til salg, da flyselskabet ellers vil være konkurstruet, hvis EU vil stille krav om tilbagebetaling af statsstøtte på 100 mio. euro.

Når man møder forkortelsen CY på lufthavnenes store afgangstavler vil de færreste vide, at det er forkortelsen for Cyprus Airways, der er et af de mindste statsejede flyselskaber i Europa.

Det cypriotiske flyselskab med base i Larnaca International Airport har omkring en mio. årlige passagerer tilbage i forretningen, der i dag drives med seks Airbus A320-fly. Aktiviteterne er blevet kraftigt reduceret gennem de senere år, hvor økonomien i selskabet er blevet konstant forværret.

I sidste uge udsendte den cypriotiske regering en såkaldt EOI (Expression of interest, red.), hvor man afsøger markedet for strategiske og finansielle investorer, der måtte være klar til at komme med penge til det nødlidende flyselskab. Seneste frist for at anmelde sin interesse i selskabet er i dag den 23. juli, hvorefter regeringen vil beslutte, om der er grundlag for at sætte en eventuel salgsproces i gang. Det skriver Air Transport World.

Cyperns regering ejer 93,67 procent af flyselskabet, mens private investorer ejer de sidste beskedne 6,33 procent.

Ikke levedygtig uden strategisk investor
Den cypriotiske kommunikationsminister Marios Demetriades har flere gange udtalt, at flyselskabets fremtid hænger i en tynd tråd, hvis det ikke lykkes at finde nye investorer til selskabet.

EU-Kommissionen har en undersøgelse i gang, der skal afdække, hvorvidt Cyprus Airways skal tilbagebetale flere end 100 mio. euro, eller godt 750 mio. danske kroner, som selskabet hævdes at have modtaget i ulovlig statsstøtte.

“På mellemlang sigt er Cyprus Airways ikke levedygtig uden en strategisk investor. Selskabet har ingen kortsigtede problemer med mindre EU-Kommissionen beslutter, at selskabet skal tilbagebetale de midler, som er kommet fra regeringen. Den nuværende og den tidligere regering har begge forsøgt at finde en strategisk investor, men uden at sætte en formel procedure i gang, er det umuligt at sige om de reelt findes,“ siger kommunikationsministeren ifølge det lokale med Cyprus Mail.

På det seneste har Cyprus Airways været tvunget til at sælge selskabets to sidste slots i London Heathrow Airport. Køberen var Middle East Airlines, der betalte i alt 31 mio. dollars, hvilket svarer til 175 mio. danske kroner.