Europæisk lavprisflysammenslutning lukker

Sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber er de facto lukket, da ni ud af ti medlemmer nu er gået sammen med netværksselskaber i fælles lobbyorganisation.

En af europæisk luftfarts mest højlydte lobbyorganisationer gennem tiden har de facto nedlagt sig selv i stilhed. Det er lavprisselskabernes sammenslutning, European Low Fares Airline Association (ELFAA), som har sagt farvel til sin generalsekretær og har stoppet al ekstern kommunikation. Den formelle lukning vil komme senere, erfarer Air Transport World.

ELFAA har 10 flyselskaber som medlemmer. Det er British Airways, easyJet, Iberia, Iberia Express, Jet2, Norwegian, Ryanair, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Hovedparten af ELFAA-medlemmerne er imidlertid søgt over i den nye lobbyorganisation, Airlines for Europe (A4E), som blev stiftet i januar i år af Air France-KLM, easyJet, IAG (moderselskab for British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus, red.), Ryanair og Lufthansa. Sidenhen er Finnair, Norwegian, Jet2, TAP Portugal, Volotea og græske Aegean Airlines blevet medlemmer.

Det betyder, at Wizz Air er det eneste ELFAA-medlem, som ikke også har meldt sig under fanerne hos A4E, der kæmper for europæisk luftfart på tværs af lavpris- og netværksselskaber. Det er blandt andet truslen fra mellemøstselskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad, der fik de største europæiske aktører til at indse, at tiden var moden til at stå sammen. I hvert fald på den politiske arena, hvor der bliver lyttet mere til en bredtfavnende branchesammenslutning.

Fortsat i tænkeboks
A4E forventer at vokse fra de nuværende 11 medlemmer til 20 indenfor få måneder. Reelt repræsenterer A4E 22 flyselskaber, da koncerner som Air France-KLM, IAG og Lufthansa består af flere individuelle flyselskaber. A4E-selskaberne transporterer 60 procent af alle europæiske flyrejsende.

Mens ELFAA altså har smidt håndklædet i ringen, så eksisterer dets pendant for netværksselskaberne, The Association of European Airlines (AEA), stadig. Her er SAS blandt de 22 nuværende medlemmer. Det skandinaviske flyselskab er fortsat i tænkeboks med hensyn til at blive en del af A4E. Det er nok ikke usandsynligt, at SAS er blandt de ni nye medlemmer, som A4E håber at kunne rekruttere i den nærmeste fremtid.

Charterflyselskaberne har organiseret sig i The International Air Carrier Association (IACA), mens 52 regionale flyselskaber taler med én stemme gennem The European Regions Airline Association (ERA).

ELFAA har to gange klaget til EU-Kommissionen over kapitaltilførsler, som SAS fik fra den danske, norske og svenske stat. Lavprisselskaberne mente, at der var tale om ulovlig statsstøtte. Det blev dog begge gange afvist af kommissionen.

 

 

Relaterede artikler:

Endnu to lavprisflyselskaber til A4E

SAS overvejer medlemskab af A4E

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde

Nyt europæisk luftfartssamarbejde

BA under lavprisselskabernes fane

Lavprisflyselskaber indklager SAS for EU-Kommissionen