Europæisk lavprisflyselskab vil flyve til Dubai og Indien

I weekenden kunne ungarske Wizz Air åbne sine første ruter til Dubai, og allerede på åbningsdagen svirrede rygterne lystigt om en mulig ekspansion til Indien.

Der er grænser for, hvor langt Wizz Air kan nå ud i verden med sine Airbus A320-fly fra basen i Budapest, men med Dubai som nyeste destination på rutekortet har selskabet fået etableret nye muligheder. Intet er besluttet endnu, men Wizz Air er på ingen måder afvisende overfor, at man drømmer om at flyve længere mod øst.

I søndags blev den første flyvning mellem Budapest og Al Maktoum International Airport i Dubai gennemført af Wizz Air. Udover at være Wizz Airs første rute fra Dubai, var det også den første passagerflyvning fra den helt nye Al Maktoum International Airport, som blev åbnet for fragtflyvninger i 2010.

Den nye lufthavn kaldes også Dubai World Central, hvilket fortæller lidt om ambitionerne med den nye lufthavn. Imidlertid har de store ambitioner ikke fået det hastigt voksende lavprisselskab til at ryste på hænderne – tværtimod.

”Udvidelsen til Dubai – vores første destination i Mellemøsten – har været business as usual for os,” sagde József Váradi, direktør for det ungarske lavprisselskab, selvsikkert på en pressekonference i lufthavnen ved ruteåbningen. Udover Budapest blev der også åbnet ruter fra Dubai til Bukarest, Kiev, og Sofia.

Bilateral aftale og nye fly giver muligheder
De fire nye ruter forventes at kunne flytte 200.000 passagerer om året, og allerede nu er Wizz Air på udkig efter nye potentielle destinationer. Ifølge József Váradi er intet dog besluttet endnu, men han fik sat gang i spekulationerne, da han på pressekonferencen for ruteåbningen sagde:

”Nu er vi nået til Dubai, og vi spørger os selv – hvor langt mod øst kan vi gå?”

Ungarn og Indien har for nylig etableret en bilateral aftale om flyvninger mellem de to lande og ifølge AIRportal.hu indebærer aftalen også en mulig forbindelse fra Budapest til Mumbai via Al Maktoum International Airport.

”Vi er i dialog med Indien, men dette er på et meget tidligt stadie. Flyvninger til Indien er dog absolut noget vi overvejer,” sagde József Váradi til Gulf News.

Alternativ langdistancesatsning
Vælger Wizz Air at satse på Dubai som base for en eller flere ruter til Indien eller andre destinationer mod øst, der i dag ligger udenfor rækkevidden af de eksisterende baser, vil selskabet tage hul på en særdeles alternativ langdistancesatsning.

József Váradi har flere gange afvist, at Wizz Air vil gå hybridvejen og begynde at sælge transferbilletter. Konceptet kendes fra netværksselskaberne, men også Norwegian tillader sine rejsende at købe denne billettype, så de undgår at skulle købe to separate billetter for at komme videre.

Wizz Air har heller ikke planer om at købe deciderede langdistancefly til fremtidige ruter, hvilket gør det nødvendigt for selskabet at etablere en base ”på vejen”, sådan som det blandt andet kendes fra Icelandair. Det islandske selskab forbinder Europa og Nordamerika med en flåde af mellemdistance-fly af typen Boeing 757 via hubbet i Keflavik på Island, som ligger på vejen mellem de to kontinenter.

Wizz Air vil i stedet for langdistancefly indfase ikke mindre end 26 fly af typen Airbus A321-200 fra 2016. Selvom disse har længere rækkevidde end Wizz Airs nuværende Airbus A320-fly, er det ikke nok til at nå nonstop fra Budapest til Mumbai. Der er 5.751 km mellem de to byer, og en Airbus A321’er har en rækkevidde på godt 5.550 km.

József Váradi ville på søndagens pressekonference ikke løfte sløret for, hvad A321’erne skal bruges til, men han afslørede dog, at Dubai bestemt er en ”god kandidat.”