Europæisk lobbyorganisation lukker og slukker

Lobbyorganisationen AEA lukker, da mange medlemmer er skiftet til ny lobbysammenslutning. Dermed står SAS uden europæisk lobbyorganisation.

Først var det de europæiske lavprisflyselskabers fælles lobbyorganisation, European Low Fares Airline Association (ELFAA), der drejede nøglen om for få måneder siden. Og nu er turen så kommet til de europæiske netværksselskabers pendant, Association of European Airlines (AEA). At begge de to lobbyorganisationer forsvinder er dog ikke udtryk for, at der ikke længere er noget at kæmpe for på den politiske arena i EU-hovedstaden Bruxelles og andre steder i verden for de store europæiske flyselskaber.

Snarere tværtimod. Lukningen af de to lobbyorganisationer sker netop for at kunne stå stærkere sammen, netværksselskaber og lavprisflyselskaber, og i kor gøre de europæiske politikere opmærksom på behovet for fornuftige rammevilkår for den europæiske luftfart.

Langt størstedelen af medlemmerne i ELFAA og en stor del af medlemmerne i AEA har nemlig det seneste år fundet sammen i den nye lobbyorganisation Airlines for Europe (A4E). Den så dagens lys i januar, da Europas tre største netværksselskaber, Lufthansa, Air France-KLM og IAG-koncernen gik sammen med Europas to største lavprisflyselskaber, Ryanair og easyJet, om at danne det nye fælles lobbyorgan.

Sidenhen har andre europæiske flyselskaber meldt sig under A4E-fanerne, så man nu er oppe på at repræsentere 13 europæiske flyselskaber inklusiv Norwegian, Icelandair og Finnair. Reelt repræsenterer A4E-medlemmerne 22 flyselskaber, da koncerner som Air France-KLM, IAG og Lufthansa består af flere individuelle flyselskaber. A4E-selskaberne transporterer ifølge dem selv mere end 70 procent af alle europæiske flyrejsende med 2.700 fly og genererer tilsammen en årlig omsætning på mere end 700 mia. kroner.

Taler med én stemme
SAS, polske LOT og ungarske Wizz Air samt islandske WOW Air er nogle af de få tilbageværende større europæiske flyselskaber, som endnu ikke har meldt sig under fanerne hos A4E.

Hos SAS har man endnu ikke besluttet sig for om man skal gå med i A4E eller ej. Det sagde SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, i starten af november til CHECK-IN.dk.

“Jeg ser store fordele i A4E. For første gang taler traditionelle netværksflyselskaber og lavprisselskaber sammen og taler med én stemme. Det er jeg for, men vi er afventende med, hvornår og hvordan vi vil tilslutte os,” sagde Gustafson og tilføjede:

“Vi skal være sikre på, hvilken indflydelse vi vil kunne opnå. Som med alt andet kan vi ikke gøre alt, og derfor er det et spørgsmål om at prioritere vores ressourcer. Jeg afviser ikke, at vi kan blive medlem af A4E, men hvis vi går ind i det, må vi også være sikre på, at vi investerer de fornødne ressourcer i det.”

Airberlin og Alitalia er heller ikke gået med i A4E. Det kan meget vel skyldes, at de to selskaber har Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways i ejerkredsen. Airlines for Europe er netop sat i søen for at de europæiske flyselskaber kan danne samlet front mod mellemøstselskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad.

 

 

Relaterede artikler:

Tredje nordiske flyselskab i A4E

To Star-selskaber tilslutter sig A4E

SAS tøver med at tilslutte sig politisk samarbejde

Europæisk lavprisflysammenslutning lukker

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde