München Lufthavn vil bygge en ny 320 meter lang finger i tilslutning til Terminal 1.

Europas bedste lufthavn udvider for 3 mia. kroner

Kort efter indvielsen af en ny terminal gør Europas bedste lufthavn i München igen klar til at stikke spaden i jorden og bygge nyt.

I april i år tog lufthavnen i München en ny terminal i brug. Den løftede lufthavnens samlede årlige passagerkapacitet med 11 millioner til i alt 50 millioner passagerer. Men det er ikke nok. Der er brug for mere kapacitet allerede få år ude i fremtiden, forudser lufthavnen.

muc-udvidelseDerfor vil lufthavnen opføre en ny 320 meter lang finger, som skal stå vinkelret på lufthavnens store Terminal 1. Den nye finger skal have 12 standpladser. På to af pladserne skal det være muligt at parkere Airbus A380-dobbeltdækkerfly. Samtidig vil terminalområde A og B blive ombygget.

Væld af butikker
Arbejdet med at opføre den nye finger forventes igangsat i 2018 og vil koste knap tre milliarder kroner. I 2022 er det planen, at den nye finger kan tages i brug. Den vil være opdelt i tre niveauer med blandt andet egen pas- og sikkerhedskontrol samt det væld af butikker og restauranter, som kendetegner en moderne lufthavn.

Butikkerne og restauranterne fylder dog ikke så meget i München, at det går ud over passageroplevelsen. Snarere tværtimod. Lufthavnen blev således tidligere i år kåret som verdens tredjebedste lufthavn i den prestigefyldte Skytrax-undersøgelse, der baserer sig på input fra flere millioner passagerer.

Samtidig blev lufthavnen kåret som Europas bedste lufthavn. En titel, som lufthavnen de senere år har kæmpet med Zürichs Kloten-lufthavn om at have. Sidste år blev München-lufthavnen desuden udpeget af Skytrax til at være Europas første og eneste fem-stjernede lufthavn.

muc-udv2Gavn af satellit
Den terminal, som blev taget i brug i april i år, er en satellit til lufthavnens eksisterende Terminal 2. Den nye satellitterminal har kostet næsten syv milliarder kroner at opføre. München Lufthavn har betalt 60 procent af udgifterne, mens Lufthansa har bidraget med de resterende 40 procent. Det er nemlig især det tyske luftfartsselskab og dets passagerer, der får gavn af den nye satellitterminal, i det antallet af gates med direkte adgang til terminalen øges med 27 fra 24 til 51 gates i Terminal 2 og satellitten.

Lufthansa og søsterselskaberne Swiss og Austrian benytter sammen med Star Alliance-selskaber som SAS og LOT Terminal 2. Selskaber, der ikke er medlem af Star Alliance, benytter hovedsageligt Terminal 1.

 

 

Relaterede artikler:

Europas bedste lufthavn åbner ny terminal

Singapore Changi fortsat verdens bedste lufthavn

x

Læs Også

Bmi Regional overtager tidligere Cimber-rute

Fra april vil bmi regional flyve fra basen i München til Norrköping. Cimber Air fløj tidligere på ruten, som selskabet også gjorde mellem Billund og München, der også kan vise sig at have potentiale for det britiske flyselskab.

Lufthansa skruer op for CPH-rute

Kort efter Transavias entré på ruten mellem København og München skruer Lufthansa antallet af flyvninger op med 25 procent.

München-rute er rykket længere væk

Med Lufthansas beslutning om at skære ned i Aalborg Lufthavn som følge af flymangel erkender flyselskabets danske ledelse, at en rute fra Bilund til München er rykket længere væk.

München-udvidelse klar den 26. april

Den 26. april vil Lufthansa og München Lufthavn i fællesskab tage den nye satellit i Terminal 2 i brug. Dermed vil terminalens kapacitet blive udvidet med 11 mio. passagerer årligt.

Stor udvidelse i München

Franz Josef Strauss-lufthavnen i München står foran en stor udvidelse, der til april næste år skal give plads til 11 mio. ekstra passagerer i det store Lufthansa-knudepunkt.

Udvidet grænsekontrol i Tyskland

På søndag indledes G7-topmødet i den tyske delstat Bayern. Der er indført udvidet grænsekontrol, hvorfor rejsende skal have gyldigt pas. Herudover skal rejsende til München påregne ekstra tid for at komme til og fra lufthavnen.