Oplagrede fly hos Tarmac Aerosave i Teruel. (Foto Tarmac Aerosave)

Europas største flykirkegård

Teruel International Airport i Spanien huser luftfartsfirmaet Tarmac Aerosave, der kan tilbyde oplagring af 250 fly, og snart kan der også være suborbitale rumflyvninger.

Fly har som alt andet en udløbsdato, og når sidste tur er fløjet, ender de som regel på en flykirkegård sammen med en masse andre aflagte maskiner.

Firmaet Tarmac Aerosave er indehaver af den største flykirkegård på det europæiske kontinent og tilbyder opbevaring, vedligeholdelse eller genbrug af fly, ligesom man kan genbruge CFM56-motorer på en ganske miljøvenlig måde.

Tarmac Aerosave har hovedkvarter i Tarbes i det sydvestlige Frankrig, men anlægget i spanske Teruel, beliggende imellem Madrid og Valencia, er størst og kan huse 225 ud af firmaets samlede kapacitet til 250 fly. Tarmac Aerosave skriver på sin hjemmeside, at man altid leverer en fleksibel og pålidelig løsning for alle luftfartøjsejere og operatører under sikre, lovlige og miljøvenlige forhold.

Det er ikke længere en acceptabel beslutning, når flyselskaber vælger at efterlade sine fly i ørkenzoner tæt på lufthavnen, eller når ophugning af fly kan forårsage ødelæggelse af miljøet og et deraf juridisk ansvar. Det er blandt andet sket i især det sydvestlige USA, hvor store ørkenområder har ageret skueplads for fly til for eksempel genbrug eller ophug.

90 procents genbrug
Løsningen for flyselskaberne kan derfor være Tarmac Aerosave, som professionelt og på en bæredygtig måde genanvender komponenter fra pensionerede fly.

Ophugningsselskabet genanvender 90 procent af flyets samlede vægt, og kunderne slipper for at betale eventuelle moms- eller toldafgifter. Tarmac Aerosave har desuden et areal på 9.000 kvadratmeter kun til opbevaring af komponenter til fly. 70 procent af firmaets indtjening kommer fra opbevaring og vedligeholdelse af fly, mens de sidste 30 procent findes via genanvendelse af skrottede flydele og motorer.

Tarmac Aerosave tilbyder som nævnt også vedligeholdelse og opbevaring af fly. Reparation af komponenter, registrering af flyet, afmontering af landingsstel og motorer eller modifikationer af kabinen indgår også i selskabets aktiviteter på asfaltpladsen i Teruel International Airport. En lufthavn, der i øvrigt er begunstiget med gode vejrhold i form af 242 solskinsdage om året.

Der er plads til 250 fly hos Tarmac Aerosave i Teruel. (Foto: Tarmac Aerosave)

Flyselskaber fra hele verden, som opererer Boeing- eller Airbus-fly, har mulighed for at få opbevaret flytyper i alle størrelser. Tarmac Aerosave modtager herudover også ATR 72 & 42 og Bombardier CRJ 100/200. I Tarbes findes en hangar, der kan rumme fly op til A380-størrelsen, mens hangaren i Tertuel har plads til Boeing 747 jumbojets.

Ualmindelig lufthavn
Lufthavnen i Teruel ligger i et af de mest øde områder i Spanien, og det er et ganske særpræget syn, der venter, hvis man slår et smut forbi. I modsætning til store internationale lufthavne er der ikke skyggen af check-in-skranker, lounges, bagagebånd, kaffebarer, taxiholdepladser eller shuttle-busser. Af den simple grund, at der ikke er kommercielle flyvninger fra lufthavnen.

Teruel-lufthavnen blev bygget af helt andre årsager. En lokal forretningsmand, Lopez Soriano, fostrede idéen og fremlagde forslaget om at bygge en industriel lufthavn med det formål at kunne servicere luftfartsindustrien.

Projektet blev støttet af den regionale regering i Aragón og fik finansiering via et lokalt udviklingsprogram kaldet FITE. Efter flere ændringsforslag stod lufthavnen færdig og godkendt til brug i februar 2013. Byggeriet begyndte i 2009.

“Vi har hidtil været skuffede, da tidligere projektplaner aldrig blev gennemført. Vi håber, at dette – som lovet – vil skabe jobs for området. Folk var skeptiske i starten, men der er en følelse af håb nu,” sagde en lokal beboer til det spanske medie El Pais, da det første Boeing 747-fly landede i lufthavnen efter åbningen.

Det er planen, at Teruel-lufthavnen i fremtiden skal bruges til andet end opbevaring, vedligeholdelse eller genbrug af fly. Lufthavnens bane på 2.825 meter kan også håndtere suborbitale luftfartøjer, som kan flyve op til en højde af 90 mil (145 kilometer) i stratosfæren.

Rumflyvninger fra Teruel
Lufthavnsdirektør Alejandro Ibrahim har sagt til El Pais, at man har haft samtaler med flere firmaer, som tilbyder suborbitale ture – heriblandt Space Adventures, Virgin Galactic og Armadillo Aerospace.

“Virgin Atlantic planlægger at tilbyde suborbitale rumfartsflyvninger til rumturister, suborbitale raketaffyringer for rumvidenskabelige missioner og orbitale affyringer af små satellitter. De har allerede afdelinger i New Mexico, og de ønsker at oprette en afdeling i Europa. Vi vil gerne være det sted,” har Alejandro Ibrahim tidligere udtalt.

“Korte suborbitale ture anses for at blive fremtidens turisme, og mange europæiske og amerikanske virksomheder er allerede i gang med at undersøge muligheden for at flyve gennem rummet for at forkorte rejsetiden på langdistanceflyvninger.”

Idéerne med Teruel International Airport er således mange, og ifølge CNN overvejer lufthavnens ledelse også et etablere et træningscenter for piloter på lufthavnsarealet.

Teruels lufthavn har omkostninger i omegnen af 600.000 euro (4,5 millioner kroner), og lufthavnen får en årlig indtægt på 1,25 millioner euro (9,3 millioner kroner) fra hovedlejeren Tarmac Aerosave.  Herudover er der indtægter fra general aviation, helikopterflyvning og reklamer.

 

Relaterede artikler:

Dreamliner-fly parkeret i amerikansk ørken

Pensioneret DC-9’er sælges som gavekort

SAS-fly i Arizonas ørken

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.