Præsentation af Wings-strategien ved investor- og pressemøde hos UBS i London den 10. juni 2016.

Eurowings bekræfter interesse i SAS

Eurowings vil sikre vækst i Europa gennem opkøb og partnerskaber. Selskabet bekræfter, at man har opgivet at købe SAS, men i stedet ønsker en samarbejdsmodel.

Lufthansa-gruppen har en ambition om at opbygge et af de største point-to-point flyselskaber i Europa, der blandt andet skal tage kampen op mod lavprismastodonter som Ryanair, easyJet og tildels Norwegian. Det fremgik af en to timers lang præsentation, som det tyske flyselskab i fredags afviklede i London hos investeringsbanken UBS. Hele ledelsesgruppen i Eurowings var til stede anført af Karl Ulrich Garnadt, fra Lufthansa-gruppens bestyrelse.

På mødet kom Eurowings ind på de rygter, som det internationale nyhedsbureau Reuters for nylig bragte til torvs, om at det tyske flyselskab skulle være interesseret i at købe sig ind i SAS. Rygterne er tilsyneladende ikke opstået ud af ingenting.

“Vi har et klart billede af, hvilke selskaber, der i markedet i forhold til opkøb og fusioner samt potentielle selskaber til vores nye samarbejdsmodeler. Vi har fået flere henvendelser, men vi har endnu ikke taget nogen beslutning. Det er offentligt kendt, at der har været overvejelser omkring SAS, men vi har besluttet os for, at vi hellere vil drøfte en samarbejdsmodel med SAS fremfor at starte drøftelser om en overtagelse,” sagde Karl Ulrich Garnadt ved investormødet.

Tre modeller
Ved præsentationen blev der givet et indblik i vækststrategien for Eurowings, der skal være det lokomotiv, der skal trække et nyt pan-europæisk luftfartssamarbejde. Wings-konceptet har sit udspring i Köln, hvor Eurowings Aviation GmbH har hovedkvarter og organiserer selskaberne Eurowings Germany, Eurowings Europe, Germanwings samt langdistanceoperatøren Sun Express Germany. Hvis Lufthansa beslutter sig for at overtage de resterende 55 procent af aktierne i Brussels Airlines, vil det belgiske flyselskab også komme ind under Eurowings-paraplyen.

Men der er plads til mange flere selskaber i, hvad der kaldes WingsConnect, der rummer tre samarbejdmodeller. Første model er en relativ simpel aftale om at blive underleverandør gennem en wet-lease aftale, hvor man skal flyve på vegne af Eurowings. En udvidet model kaldes “AOC-Partner”, hvor flyselskaberne tilbydes at blive lagt ind under Eurowings i et franchise-koncept, hvor der skal betales en andel af omsætningen til Eurowings Aviation, der til gengæld leverer markedsføring og andre centrale ydelser.

Den ultimative model hedder “Shareholder”, og som navnet antyder kan Eurowings Aviation have en interesse i at sikre sig en ejerandel i eller eventuelt at fusionere med egnede flyselskaber, mens samarbejdsmodellen også kan gå den anden vej, hvor et mellemstort flyselskab byder ind på at købe sig ind i Eurowings Aviation, der er Eurowings´ overordnede “Airline Management Company”.

Krav til samarbejdspartnere
Eurowings har nogle ganske håndfaste krav til mulige samarbejdspartnere. Det skal først og fremmest være flyselskaber med en god omkostningsplatform og god udnyttelse af flyene. Selskaberne skal være attraktive i forhold til markedets størrelse og være kendte for operationel stabilitet, sikkerhed samt kvalitet. Herefter kan de integreres ind i WingsConnect med Eurowings som hovedbrand.

“Vi er på udkig efter ledende point-to-point flyselskaber samt små og mellemstore flyselskaber, der er under et højt omkostningspres. Gennem vores model kan vi nedbringe omkostningerne betydeligt,” sagde Max Kownatzki, der er direktør med ansvar for forretningsudvikling og projekter.

Udover SAS kunne det eksempelvis være flyselskaber som LOT, Aegean Airlines, airBaltic, Blue Air, TAROM, Croatia Airlines, Luxair, Bulgaria Air, Adria Airways samt etablerede lavprisflyselskaber som Jet2.com, Monarch og Flybe fra Storbritiannien samt Air Europa og Volotea fra Spanien. De nævnte selskaber har endnu ikke fundet sin rolle i den konsolideringsbølge, der ventes at skylle ind over europæisk luftfart i de kommende 12 til 24 måneder.

 

Relaterede artikler:

SAS kan komme til at hedde Scandinavianwings

Reuters: Lufthansa i forhandlinger med SAS

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Lufthansa bejler til easyJet

Lufthansa er atter klar til at købe op i Europa

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.