Eurowings til Sydafrika før Norwegian

Med to nye ruter når Lufthansas lavprisselskab at indtage Sydafrika før Norwegian, der tidligere har luftet planer om ruter fra Europa.

I sidste uge annoncerede IAG, at den store luftfartskoncern opretter et lavprisflyselskab, der skal flyve vinge mod vinge med Norwegian på langruter fra Barcelona til USA samt på ruter til Sydamerika. Et kontinent, som Norwegian har luftet tanker om at starte flyvninger til fra Europa.

British Airways og Iberias moderselskab er ikke ene om tage træk, der skal tage brodden af Norwegians ekspansionsplaner på langdistanceruter.

Det samme lægger Lufthansas lavprisdatterselskab Eurowings nu også an til. For det første åbner Eurowings i juni med omkring et års forsinkelse endelig sin rute mellem Køln-Bonn lufthavnen og Las Vegas. Norwegian flyver allerede fra blandt andet London Gatwick og Københavns Lufthavn til Las Vegas.

Desuden åbner Eurowings til juli USA-ruter fra Køln-Bonn til Seattle og Orlando med henholdsvis tre og to ugentlige afgange med Airbus A330-200.

Besejret tyskerne
Derudover retter Eurowings blikket mod det sydlige Afrika, som Norwegian tidligere har erklæret, også har deres interesse. Således åbner Eurowings den 12. juli en rute fra Køln-Bonn til Windhoek, der er hovedstad i Namibia lige nord for Sydafrika ud til Atlanterhavet.

Namibia var en tysk koloni fra 1884 til 1915, hvor Sydafrika besatte landet efter at have besejret tyskerne under 1. Verdenskrig. Efter krigen kom Namibia under britiske overherredømme. Eurowings vil flyve til den tidligere tyske koloni to gange om ugen med Airbus A330-200.

Den 5. november begynder selskabet at flyve til Cape Town i Sydafrika. I første omgang én gang om ugen fra Køln-Bonn lufthavnen.

Enorm base i München
Foruden paletten af langdistanceruter, så har Eurowings også en omfattende europæisk ekspansion på tapetet i 2017. I januar åbnede selskabet base i Salzburg i Østrig og i den kommende weekend åbner Eurowings en enorm base i München med mere end 30 ruter. Og i vinterfartplanen kommer yderligere ni München-ruter til.

I maj får selskabet sin første base i et ikke-tysk talende land, når Eurowings stationerer fire fly på den spanske ø Mallorca.

Køln-Bonn er fortsat selskabets primære trafikknudepunkt, hvor der udvides med både langdistanceruter og europæiske ruter. Derudover kommer der nye ruter fra de eksisterende baser i Hamborg, Düsseldorf, Stuttgart, Berlin, Hannover, Dortmund og Wien.

Fortsætte massiv ekspansion
Ekspansionen muliggøres af de 35 Airbus A320-fly fra airberlin, som Eurowings får råderet over i løbet af 2017.

Som led i en storstilet spareplan indgik airberlin i efteråret nemlig en aftale med Lufthansa om, at 40 airberlin-fly i Airbus A320-serien skal overgå til Lufthansa-gruppen. 35 af flyene skal til Eurowings og de resterende fem til Austrian Airlines. Dermed kommer Eurowings op på 125 fly og kan fortsætte den massive ekspansion i Europa. De 35 fly skal netop placeres på baser i syv tyske lufthavne samt i Wien og Palma de Mallorca.

 

Relaterede artikler:

Eurowings fortsætter storoffensiv

Eurowings åbner 32 nye ruter fra München Lufthavn

Eurowings åbner fire nye langdistanceruter

Skidt langdistance-start for Lufthansa-datter

Skidt debut for Eurowings A330-fly

x

Læs Også

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

H.C. Andersen-fly må atter afbryde atlantflyvning

En Norwegian Dreamliner måtte efter motorproblemer lande i Keflavik på vej fra Los Angeles til Stockholm. Det er anden gang på en måned, at samme fly afbryder en atlantflyvning.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.

Ny Lufthansa-rute til Costa Rica

Lufthansa følger i hælene på KLM og åbner næste år en rute til Costa Rica i Mellemamerika.

Norwegian får foreløbig USA-tilladelse

Norwegians britiske datterselskab har fået en foreløbig tilladelse fra de amerikanske myndigheder til at flyve mellem Europa og USA.

Norwegian-vækst gav ikke gevinst

Stor stigning i omsætningen smittede ikke af på indtjeningen hos Norwegian i andet kvartal, hvor enhedsomkostningerne steg. Det blev straffet af investorerne.