Henrik Busch (Foto: Busch on Board)

Ex-CPH-direktør i forsvar for lufthavnen

Københavns Lufthavns tidligere kommercielle direktør Henrik Busch går i forsvar for CPH og angriber blandt andet Danish Air Transports rolle i debatten om luftfartsstrategien.

Regeringens udspil til en ny luftfartspolitisk strategi har skabt debat i store kredse af den danske luftfartsbranche siden transportminister Ole Birk Olesen (LA) i mandags præsenterede det nye strategiudspil ved et pressemøde. Oplægget, der i særlig grad fokuserer på Københavns Lufthavns tilgængelighed og rolle som central infrastruktur for Danmark, har været genstand for adskillige kommentarer i blogs og på sociale medier.

Efter i 23 år at have været formand for repræsentantskabet i Wonderful Copenhagen og fra 2004 til 2009 kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S, blander Henrik Busch sig også i debatten i forbindelse med en artikel i Dagbladet Børsen, der beskriver, at Københavns Lufthavn er mellem 50 og 80 procent dyrere end de nordiske rivaler.

“Vi har simpelt hen en af verdens bedste lufthavne og det koster…husk at journalisterne her slet ikke forstår hele sammenhængen i billetpriser, flyafgifter og de spilleregler der gælder når man er en international lufthavn…..vil glæde mig til at læse rapporten….den må helt klart sikre at rutenettet ud af København bliver endnu bedre…..Transportministeren har ligesom journalisterne ej heller fattet en brik med det indslag han netop har givet på TV….. Husk Lufthavnen er en privat virksomhed…dog med en lillestatslig andel,” skriver Henrik Busch (uredigeret, red.) på LinkedIn.

DAT-kritik
Men det er ikke alene transportministeren og journalisterne, der får drøje hug med på vejen. Det samme gør administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport, der har været meget aktiv i debatten forud for for regeringens udspil.

“Morsomt at ejeren af Danish Air Transportation som råber aller højst i denne debat har det fineste regnskab man kan tænke sig….vil han lægge mere trafik til København hvis han kan spare 30-100 kr. pr. passager???,” skriver Henrik Busch.

Foreholdt spørgsmålet siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk: “Hans indlæg taler helt for sig selv. Det er af en kaliber, at jeg ikke vil bruge mere end 15 sekunder på at kommentere det, og der er hermed gjort.”

Danish Air Transport A/S havde i 2016 et nettounderskud på 8,1 mio. kroner, og i årsrapporten fremgår det, at de stigende takster i Københavns Lufthavn har kostet DAT omkring 20 mio. kroner årligt.

Pinligt, trist og svinesti
Den tidligere CPH-direktør vinder således ikke gehør for sine synspunkter hele vejen rundt.

“Henrik, come on!!! Københavns Lufthavn er faldet totalt af på det. Lange køer for security, altid forsinket bagage osv osv osv. Flyselskaberne er ladt i stikken af en overgrådig lufthavn, der blot håber passagerne afreagerer på deres flyselskab. Pinligt,” skriver kommunikationsrådgiver Mikael Kristiansen, der samtidig er den ene halvdel af det poltiske kommentator-makkerpar, Mogensen & Kristiansen.

At Henrik Busch mener, at Danmark har en af verdens bedste lufthavne, er heller ikke noget, som kendte personligheder i turist- og hotelbranchen ubetinget kan skrive under på.

“En glimrende lufthavn, dog ikke hvad den har været og da slet ikke i international sammenhæng. Dertil kommer at der mildt sagt er møgbeskidt overalt. Og det er ikke skidt, der er kommet overnight, det har været der længe. Trist,” skriver Roy A, Kappenberger, der er mangeårig direktør for Radisson Royal & Scandinavia Hotel i København og nu direktør for Marriott Hotel i Islamabad.

En anden dansk hotelprofil bakker synspunktet om lufthavnens manglende renlighed om. Det er Peter Laigaard Jensen, der i en årrække var leder af Best Western Hotels i Danmark og netop har sat sig i direktørstolen hos Best Western Plus Hotel Kronjylland i Randers.

“Helt enig. Mildest talt en svinesti 🙂 det første og sidste indtryk turister og rejsende får af Danmark. Men er nemt at løse hvis der var noget synlig ledelse og kvalitets check på gulvet.”

 

Relaterede artikler:

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

Regeringsforslag kan påvirke CPH-udbygning

Regeringen vil ændre regulering af CPH

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

x

Læs Også

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

EU-regler forhindrer indførelsen af lavere indenrigstakster, pointerer CPH. Det er ikke første gang CPH har givet EU-regler skylden for at noget ikke kan lade sig gøre.

CPH og styrelse uenige om indenrigsrabat

CPH mener EU-regler forhindrer dem i at give rabat på indenrigsflyvninger. Trafikstyrelsen peger på en farbar vej udenom EU-reglerne.