Primera Air Boeing 737. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Fælles nordisk front mod Primera Air

Fagforeninger i fem nordiske lande er gået sammen om at sikre ordentlige arbejdsvilkår i Primera Air, der de senere år har udflaget fly og personale fra Danmark og Sverige til Letland.

Halvdelen af det danske flyselskab Primera Air Scandinavias otte fly er det seneste år rykket fra dansk register og dansk driftstilladelse til lettisk register og en lettisk driftstilladelse, der tilhører det nyoprettede lettiske søsterselskab Primera Air Nordic.

Samtidig har Primera Air lukket sin base i Stockholms Arlanda-lufthavn. Selskabet har ikke længere svenske ansatte på basen, men man opererer stadig flyvninger derfra og har fly stationeret i lufthavnen. De bemandes dog primært med personale fra det lettiske søsterselskab.

Endelig så er de to Primera Air-selskabers fælles operationscenter rykket fra Island til Letland.

De tre ting har fået den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU) til at tage initiativ til at arrangere et fælles nordisk samarbejde mellem de fagforeninger, som organiserer Primera Airs ansatte i de nordiske lande. Det er ganske enkelt nødvendigt med et selskab som Primera Air, der flyver fra lufthavne i hele Norden og har ansatte i hele Norden.

“Der er tale om et transnationalt selskab, og derfor er vi også nødt til som fagforeninger at arbejde sammen transnationalt,“ forklarer Thilde Waast, formand for FPU, overfor CHECK-IN.dk.

Holder et vågent øje med
Fagforeningerne fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island mødtes første gang onsdag.

“Vi har diskuteret udviklingen i Primera Air og hvordan vi kan sikre ordentlige arbejdsvilkår for medarbejderne. Vi er bekymrede for, at den udvikling, der har været i Sverige og Island, også rammer Danmark og danske arbejdspladser. Deres lettiske driftstilladelse lægger pres på de skandinaviske forhold,“ pointerer Thilde Waast.

FPU stod i spidsen for den danske fagbevægelses kamp mod Ryanair i forårsmånederne. Nu er tiden så kommet til at stille skarpt på Primera Air. Men i virkeligheden er Primera Air bare et ud af mange europæiske flyselskaber, som fagforeningerne holder et vågent øje med.

“Primera Air er et af flere selskaber, der udnytter de muligheder, som det liberaliserede marked har givet dem,“ påpeger Thilde Waast.

Giver god mening
Primera Air startede udflagningen af sine danske Boeing 737-fly i oktober sidste år, da OY-PSH blev til YL-PSH. Senere fulgte OY-PSB, OY-PSC og OY-PSD.

Udflagningen hænger ifølge Hrafn Thorgeirsson, der er direktør for både Primera Air Scandinavia og Primera Air Nordic, sammen med flytningen af selskabets operationscenter og tekniske afdeling fra Island til Letland.

”Vores nye operationscenter og tekniske afdeling er flyttet fra Island til Letland. Derfor giver det god mening at have flyene registreret her,” sagde Hrafn Thorgeirsson i april i år til CHECK-IN.dk.

Blot tilfældigt
De to Primera Air-flyselskaber er en del af den islandske rejsekoncern Primera Group. Tidligere lå Primera Air Scandinavias operationscenter i Island, mens selskabet have en dansk driftstilladelse. I øvrigt er det blot en tilfældighed uden reel betydning, at flyene er registreret i et helt andet land end det de opererer fra, forsikrede Hrafn Thorgeirsson i april.

”Det er blot tilfældigt hvor hvert fly flyver, idet registreringen er immateriel. Fly er registreret over hele verden. Hvor de så placeres er afhængig af udnyttelsen og behovet,” forklarede Hrafn Thorgeirsson.

Primera Air flyver chartergæster til sydens sol for blandt andre Bravo Tours, der også er en del af Primera Group.

Selskabet så sig onsdag ikke i stand til at kommentere fagforeningernes initiativ, da man ikke havde hørt om det før CHECK-IN.dk henvendte sig og bad om en kommentar.

Foto: Morten Lund Madsen