SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Færre i flyene hos SAS

Selvom SAS i juli havde øget produktionen med otte procent, lykkedes det ikke at få fuldt udbytte af den øgede kapacitet.

Målt på antallet af passagerer blev der i juli sat rekord hos SAS, da 2.814.000 passagerer var det højest antal nogensinde i en juli måned. Udover denne rekord var der ikke så meget andet at glæde sig over. Det var nemlig halvlunke trafiktal, som SAS i går kunne præsentere.

Antallet af udbudte sædekilometer i juli var øget med 8,8 procent i forhold til samme måned året før. Det skyldes nye interkontinentale ruter samt indsættelsen af de nye Airbus A320neo, der har flere sæder end de Boeing 737-600, som de har erstattet.

Men det lykkedes dog ikke at SAS at sælge den samlede kapacitetsøgning. Således steg antallet af solgte sædekilometer kun med 6,7 procent, og det bevirkede at belægningen faldt med 1,7 procentpoint til 86,5 procent, hvilket er usædvanligt i en sommermåned, hvor der ofte flyves med helt propfyldte fly.

Årsagen skal dog findes i de billetpriser, som den udbudte kapacitet er blevet solgt til. Yielden, der repræsenterer indtægten per solgt sædekilometer, steg med to procent, hvilket indikerer, at kunderne i nogle tilfælde har vendt SAS ryggen for at søge mod billigere løsninger hos andre selskaber.

Stærkt europæisk marked
SAS har været bedst til at sælge billetterne på de europæiske ruter, mens det har knebet lidt mere i den interkontinentale trafik, selvom der også har været et rekordstort antal rejsende i dette segment.

Det skandinaviske flyselskab vælger da også at fremhæve  udviklingen i den europæiske trafik i forbindelse med præsentationen af trafiktallene. Her steg antallet af solgte sædekilometer med 8,3 procent, hvilket næsten kunne opveje kapacitetsøgningen på 9,8 procent. Men alene på de europæiske fritidsruter var der en fremgang på 15 procent, melder SAS.

“Det er glædeligt, at vores udvidede produktion får et så positivt gensvar og at flere rejsende end tidligere valgte at rejse med SAS såvel indenfor Europa som interkontinentalt. Det viser, at vores kundetilbud er både attraktivt og konkurrencedygtigt,” siger Rickard Gustafson, der er koncernchef i SAS.

I de første ni måneder af SAS-regnskabsåret, der løber fra 1. november til 31. oktober, har 21,9 mio. passagerer rejst med SAS, hvilket svarer til en fremgang på 5,5 procent i forhold til samme periode i 2015/16.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaberne går fri af brændstofstigninger

SAS vinterlukker seks ruter

SAS er tilbage på vækstsporet

Analytiker: SAS får svært ved at undgå prispres

Analytiker: SAS har gjort comeback

x

Læs Også

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.