Fejl bag katastrofe-meddelelse fra Norwegian

Norwegian udsendte i sidste uge ved en fejl en katastrofe-meddelelse på selskabets app. Der var tale om en testmeddelelse i forbindelse med en såkaldt “alvorlig hændelse“.

Flyselskaberne tester lejlighedsvis beredskabet i forbindelse med såkaldte alvorlige hændelser som et havari. En sådan test gennemførte Norwegian angiveligt i sidste uge.

Onsdag den 24. september dukkede der kort efter kl. 14.00 en meddelelse op på Norwegians app.

“Norwegian har for kort tid siden haft en alvorlig hændelse. Vi arbejder med at få overblik over situationen. Bekræftet information vil blive offentliggjort om kort tid,“ hed det i meddelelsen fra Norwegian.

Meddelelsen medførte naturligvis et vist postyr, idet en del Norwegian-kunder havde tilgået app´en i løbet af den halve time, hvor beskeden var tilgængelig.

Ingen havarier
Hos Norwegian er man naturligvis ikke særlig stolt over, at denne besked nåede ud til offentligheden.

“Det var en systemfejl, der gjorde, at teksten dukkede op i app´en. Den blev fjernet igen kort tid efter,“ forklarer kommunikationsrådgiver Daniel Pilpel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark.

Norwegian har hidtil været forskånet for havarier og relativt få alvorlige hændelser er blevet registreret.

Den 31. oktober 2012 var to Boeing 737-fly fra selskabet tæt på at kollidere ved Oslo-Gardermoen lufthavnen. Et afgående fly fra Oslo mod Trondheim kom for tæt på et landende fly fra Trondheim, og den norske havarikommission fastslog i en rapport, at hændelsen var alvorlig, da der blot var 370 meter mellem de to fly i en højde af 150 meter.

Hjemmesiden AirlineRatings.com har en opdateret liste over de mest sikre flyselskaber i verden baseret på seneste havarier samt diverse godkendelser. Her er det muligt at opnår en karakter på syv som det højeste. Norwegian får karakteren fem, men mangler de sidste to point, da det norske lavprisflyselskab ikke har den særlige IOSA-certificering.