Finnair vil ansætte 70 digitale eksperter

Finnair ønsker at tage det digitale lederskab blandt de nordiske flyselskaber. Det sker gennem ansættelse af IT-eksperter i dusinvis.

Det er ikke længere nok for Finnair at være Europas første flyselskab til at få de nye Airbus A350XWB-fly og være blandt de største selskaber på flytrafikken mellem Europa og Kina samt mellem Europa og Japan.

Det statskontrollerede finske flyselskab vil også være helt i front hvad angår nye digitale løsninger, som kan komme kunder såvel som medarbejdere til gavn. Derfor søger selskabet lige nu med lys og lygte efter op mod 70 såkaldte digitale designere, der vil flytte til Finland. Finnair har allerede vundet flere internationale priser for sine digitale løsninger, men ønsker at tage dem til et nyt niveau.

Duede ikke længere
De nye digitale designere slutter sig til et hold af kolleger, der allerede i dag arbejder med Finnairs digitale løsninger. For mens mange andre flyselskaber de senere år har sendt it-udviklingen ”ud af huset” til eksterne leverandører i Europa og ofte også Asien, så er Finnair gået mod strømmen.

”Vi begyndte at bygge vores egne digitale løsninger flere år tilbage, da det blev klart, at off-the-shelf løsninger bare ikke duede længere. Vores kunders og medarbejderes forventninger havde udviklet sig dramatisk, og det var afgørende at få nye version af vores løsninger ud på markedet i et hurtigere tempo. Og så var det ikke længere nok at tilbyde løsninger, der blot virkede. Vi måtte byde på noget, som vores kunder og medarbejdere elskede,” forklarer Seppo Pöyhönen, chef for udvikling af digitale løsninger hos Finnair.

Var blandt de førende
Til maj bliver selskabets langdistancefly udstyret med trådløst internet, ligesom flåden af Airbus A320-mellemdistancefly får nyt og hurtigere internet ombord. Det giver mulighed for nye løsninger, og det er dem, som de nye digitale designere skal være med til at skabe.

Finnair har desuden allerede udviklet mobil- og tabletløsninger til iOS enheder for at lette arbejdet for selskabets flymekanikere og som helhed udvikle vedligeholdelsen af flyflåden.

SAS var i internettet og de digitale løsningers barn- og ungdom blandt de førende flyselskaber. Men de senere år har det skandinaviske flyselskab overladt rollen som digitale foregangsmand til selskaber som KLM og Finnair. Således kom SAS først med en app til smartphone lang tid efter konkurrenterne. Og på det seneste har selskabets nye hjemmeside mødt stor kritik fra brugerne.

Sidste år etablerede SAS dog en særlig innovationsafdeling, der skal være med til at bringe SAS tilbage i fronten af det digitale felt.

 

 

Relaterede artikler:

SAS giver dig boardingkortet på uret

SAS tester indoperering af chip med rejseoplysninger

Kunder raser over ny SAS-hjemmeside

SAS i luften med ny hjemmeside

SAS-app med fokus på EuroBonus

x

Læs Også

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Norske SAS-piloter vil strejke fra torsdag

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i organiseret i Norsk Flygerforbund er brudt sammen. Der er varslet strejke fra samtlige norske piloter fra torsdag morgen.