Finnair vil ansætte 70 digitale eksperter

Finnair ønsker at tage det digitale lederskab blandt de nordiske flyselskaber. Det sker gennem ansættelse af IT-eksperter i dusinvis.

Det er ikke længere nok for Finnair at være Europas første flyselskab til at få de nye Airbus A350XWB-fly og være blandt de største selskaber på flytrafikken mellem Europa og Kina samt mellem Europa og Japan.

Det statskontrollerede finske flyselskab vil også være helt i front hvad angår nye digitale løsninger, som kan komme kunder såvel som medarbejdere til gavn. Derfor søger selskabet lige nu med lys og lygte efter op mod 70 såkaldte digitale designere, der vil flytte til Finland. Finnair har allerede vundet flere internationale priser for sine digitale løsninger, men ønsker at tage dem til et nyt niveau.

Duede ikke længere
De nye digitale designere slutter sig til et hold af kolleger, der allerede i dag arbejder med Finnairs digitale løsninger. For mens mange andre flyselskaber de senere år har sendt it-udviklingen ”ud af huset” til eksterne leverandører i Europa og ofte også Asien, så er Finnair gået mod strømmen.

”Vi begyndte at bygge vores egne digitale løsninger flere år tilbage, da det blev klart, at off-the-shelf løsninger bare ikke duede længere. Vores kunders og medarbejderes forventninger havde udviklet sig dramatisk, og det var afgørende at få nye version af vores løsninger ud på markedet i et hurtigere tempo. Og så var det ikke længere nok at tilbyde løsninger, der blot virkede. Vi måtte byde på noget, som vores kunder og medarbejdere elskede,” forklarer Seppo Pöyhönen, chef for udvikling af digitale løsninger hos Finnair.

Var blandt de førende
Til maj bliver selskabets langdistancefly udstyret med trådløst internet, ligesom flåden af Airbus A320-mellemdistancefly får nyt og hurtigere internet ombord. Det giver mulighed for nye løsninger, og det er dem, som de nye digitale designere skal være med til at skabe.

Finnair har desuden allerede udviklet mobil- og tabletløsninger til iOS enheder for at lette arbejdet for selskabets flymekanikere og som helhed udvikle vedligeholdelsen af flyflåden.

SAS var i internettet og de digitale løsningers barn- og ungdom blandt de førende flyselskaber. Men de senere år har det skandinaviske flyselskab overladt rollen som digitale foregangsmand til selskaber som KLM og Finnair. Således kom SAS først med en app til smartphone lang tid efter konkurrenterne. Og på det seneste har selskabets nye hjemmeside mødt stor kritik fra brugerne.

Sidste år etablerede SAS dog en særlig innovationsafdeling, der skal være med til at bringe SAS tilbage i fronten af det digitale felt.

 

 

Relaterede artikler:

SAS giver dig boardingkortet på uret

SAS tester indoperering af chip med rejseoplysninger

Kunder raser over ny SAS-hjemmeside

SAS i luften med ny hjemmeside

SAS-app med fokus på EuroBonus

x

Læs Også

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

SAS giver høje afgifter i Københavns Lufthavn skylden for, at selskabets kapacitetsvækst i den kommende vinter er større i Stockholm og Oslo.

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS