Finnair Airbus A330-300. (Foto: Finnair)

Finnair i transatlantisk samarbejde

SAS kunne ikke være med i det omfattende transatlantiske samarbejde med Lufthansa og United. Derimod træder Finnair i dag ind i et transatlantisk samarbejde med American Airlines, British Airways og Iberia, mens et japansk samarbejde også er på vej.

Mens SAS har måttet se en række konsekvenser af at være undenfor det såkaldte Atlantic++ samarbejde med Lufthansa og United i spidsen, ser det anderledes ud for Finnair i forhold til et tilsvarende samarbejde med Oneworld-partnerne.

I dag træder Finnair nemlig ind i det transatlantiske samarbejde med Oneworld-selskaberne American Airlines, British Airways og Iberia. Transatlant-samarbejdet har bestået siden 2010, hvor det blev etableret af de tre nævnte flyselskaber.

For Finnairs kunder betyder det først og fremmest, at man kan rejse fra Helsinki til væsentligt flere byer i USA på en og samme billet og med samme prisstruktur, hvad enten rejsen går fra Helsinki direkte med Finnair via New York, via London med British Airways og American eller via Madrid med Iberia.

Det transatlantiske jointventure samarbejde har hidtil været en stor gevinst for de europæiske forbrugere, der flyver til Amerika og vice versa, og nu vil det også gavne finske rejsende,“ siger Finnairs koncernchef Pekka Vauramo. “Finland er nu kun en one-stop rejse væk til mange flere nordamerikanske byer, hvilket er en god nyhed for finske virksomheder, der gør forretning i USA, Canada eller Mexico, men også en ligeså stor fordel for for ferierejsende.. Af samme grund ser jeg frem til, at flere nordamerikanske forretnings-og ferierejsende opdager den unikke charme hos Finnair og Finland som følge af dette partnerskab.“

Vil indtræde i Japan-samarbejde
Udover det transatlantiske samarbejde er Finnair også ved at gøre forberedelser til at indtræde i et særlig EU-Japan samarbejde med British Airways og Japan Airlines, der begge er partnere i Oneworld-alliancen. Det er således endnu et eksempel på, at Finnair integrerer sig dybere i partneralliancen for at kunne udnytte de fordele, der er forbundet med markedsmæssige samarbejder.

Finnair flyver i dag hver dag fra Helsinki til Tokyo-Narita, Osaka og Nagoya. British Airways flyver fra London-Heathrow til Tokyo-Narita og Tokyo-Haneda lufthavnen, mens Japan Airlines flyver dagligt fra Narita og Haneda til London og Paris samt fra Narita til Frankfurt. Fra den 1. juli vil Japan Airlines også flyve dagligt fra Narita til Helsinki.

Samarbejdet vil dog kræve EU-Kommissionens godkendelse.Det er nemlig ikke uden problemer at indgå i disse partnerskabsaftaler. EU-Kommissionen holder skarpt øje med joint-venture samarbejderne, således at de ikke kommer til at virke konkurrencehæmmende. Derfor er der en række betingelser, der skal opfyldes, for at kunne få de europæiske konkurrencemyndigheders godkendelse.

Eksempelvis måtte American Airlines, British Airways og Iberia acceptere at afgive slots i London-Heathrow og London-Gatwick, således at der kunne blive plads til, at konkurrerende flyselskaber kunne operere op til 49 ugentlige afgange til Boston, New York, Dallas og Miami. På ruten mellem London og New York skulle der også afgives slots i New York-JFK til mulige konkurrerende selskaber.

Selskaberne i de transatlantiske samarbejde er således at EU-konkurrencemyndighederne blevet pålagt sanktioner i en 10-årig periode fra efteråret 2010.