Finnair A350-900 XWB ved første ankomst i Helsinki Lufthavn.

Finnair sætter Kina-rute på pause i fire måneder

Det vil være nødvendigt for Finnair midlertidigt at lukke ruten fra Helsinki til Chongqing for at kunne skabe rum til at uddanne piloter til A350-flyene.

Næste år vil Finnair modtage fire nye A350-900 XWB-fly, som skal supplere de eksisterende syv fly af samme type. Men forsinkelser i leveringen af de nye fly har betydet, at det har været nødvendigt for Finnair at foretage justeringer i trafikprogrammet for at kunne få planlagt uddannelse af piloterne til den nye flytype.

Det har blandt andet betydet, at Finnair har måttet leje fly og besætning fra portugisiske Hi Fly til at betjene Helsinki-New York ruten fra den 3. november til den 8. januar 2017. Nu bliver det også nødvendigt midlertidigt at nedlægge ruten fra Helsinki til Chongqing i Kina for at kunne frigøre piloterne fra tjeneste, så omskoling til A350´erne kan blive foretaget. Ruten til Chongqing vil således blive indstillet i perioden fra 11. januar til 2. maj 2017.

“Vi beklager for de forstyrrelser, der kommer i vores kunders rejseplaner, og vi vil gøre vores bedste for at finde en passende løsning for hver enkelt passager i den periode, hvor vi ikke flyver til Chongqing,” siger Jaakko Schildt, der er koncerndriftsdirektør i Finnair.

Udover wetleasing af et fly til New York-ruten samt den midlertidige lukning til Chongqing vil Finnair også være nødsaget til at aflyse nogle af flyvningerne til Nagoya i løbet a foråret mens det omfattende omskolingsprogram skal gennemføres.

Fælles typerating
Det er Finnairs A330-piloter, der skal omskoles til A350-flyene. Som udgangspunkt har flyene samme typerating, således at man principielt vil kunne flyve en A350, hvis man i forvejen flyver A330.

Men det kræver dog et kursus på otte dage for at blive klar til at sidde i cockpittet på de nye fly. Først vil der være fire dages træning i et kursuslokale, hvorefter der vil være fire dages systemtræning.

Cockpittet i et A350-fly med seks store skærme ser noget anderledes ud end i de traditionelle A330-fly. men i realiteten er der ikke den store forskel.

“Når A330-piloter første gang træder ind i et A350-cockpit siger de, at ‘det er fuldstændig anderledes, og det kommer ikke til at gå’, fordi det ikke er en A330. Når deres omskolingskursus er færdigt, og de foretager den første take-off og landing i et A350-fly. siger de fleste, at ‘det ér en A330’,” lyder det fra Christian Norden, der hos Airbus er ansvarlig for pilottræning i A350-flyet.

 

Relaterede artikler:

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

Finnair lancerer sin fjerde USA-rute

Ingen sommer uden Hifly i Norden

Ny rute fra Chongqing til Europa

Nye fly skal genrejse Finnair