Piloter i cockpittet på Finnairs A350-900 (Foto: Finnair)

Finnair vil ansætte A330-styrmænd fra vikarbureau

Rekrutteringsvirksomheden Rishworth Aviation har fået til opgave at finde et større antal styrmænd til Finnair til brug på A330-fly for en seks måneders periode.

Finnair har ikke tradition for at beskæftige kontraktansatte piloter fra rekutteringsbureauer, men en akut mangel på styrmænd til selskabets langdistancefly som følge af et større internt omskolingsprogram, har fået Finnair til at søge efter styrmænd til A330´ere i seks måneders periode.

Finnair har indgået en aftale med Rishworth Aviation, der har stor erfaring i at rekruttere piloter til flyselskaber, og rent konkret mangler Finnair styrmænd til A330´ere til ruterne fra Helsinki til Beijing, Xian og Delhi i seks måneder.

Her kan Rishworth Aviation lokke med en attraktiv base i sommerhalvåret for de udenlandske piloter, der er indstillet på at etablere sig i den finske hovedstad i seks måneder. Hos Rishworth Aviation er man naturligvis glade for at blive valgt af Finnair til opgaven, omend det kan være vanskeligt at tiltrække vikarer for en kort periode, når der ikke er tale om faste stillinger.

“Vi glæder os over muligheden for at kunne tilbyde besætninger af høj kvalitet til et af de mest succesfulde mellemstore flyselskaber i Europa. Finnair har et enestående omdømme, og vil er stolte af at komme til at arbejde med et flyselskab, der tilbyder flere fantastiske jobmuligheder under fremragende arbejdsforhold. Vores Europa-team vil sikre, at flybesætningerne får den bedst mulige service og omsorg under deres ophold i storbyen Helsinki,” siger Torkel Waak, der er administrerende direktør for Rishworth Aviation.

Egne piloter skal trænes
Årsagen til det aktuelle personalebehov hænger sammen med, at Finnair fortsætter med at udvide A350-flåden, og mens Finnairs egen A330-piloter er i gang med omskoling og træning til at kunne flyve A350, så er det i den mellemliggende periode nødvendigt at hente piloter udefra til at dække vagtprogrammet i den kommende højsæson.

“Finnair er i gang med en spændende vækstfase, hvilket skaber energi i hele virksomheden. Allerede næste sommer vil Finnair have flere langdistancefly end nogensinde før. Der vil blive 87 ugentlige flyvninger til Asien samt 18 til Nordamerika. Derfor glæder det os at kunne tilbyde midlertidige pilotstillinger på A330-flyene, hvilket kan styrke vores vækstplaner. De vil komplementere Finnairs ressource på omkring 800 egne piloter,” siger Jari Paajanen, der er flykaptajn og direktør for Finnairs Flight Operations.

Igennem flere end 30 år har Rishworth Aviation været specialister i at rekruttere personale til flyselskaber og har betjent flere end 1.000 kunder i over 40 lande. Selskabet råder over en database på 90.000 ansatte i luftfarten fra flere end 150 lande, og det antal udvides med omkring 5.000 om året. Risworth Aviation har afdelinger i Auckland, Stockholm, Kina, Indien, Japan, Vietnam, Indonesien og England.

 

Relaterede artikler:

Finnair lejer A330-fly hos oneworld-kollega

Finnair varsler aflysninger

Finnair sætter Kina-rute på pause i fire måneder

x

Læs Også

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Billund får Athen-rute

Efter tolv års fravær får Billund nu igen i begrænset omfang direkte fly til Grækenlands hovedstad.

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

Forhandlingerne om en overenskomst for de ansatte, som skal bemande de fly, som et estisk flyselskab om 33 dage skal begynde at operere for SAS, er brudt sammen.