(Foto: Morten Lund Madsen)

Finner går hånd i hånd

Mens CPH og SAS til tider har et hund-kat forhold, så går Finnair hånd i hånd med Helsinki Lufthavn, der er påpasselig med ikke at være for aggressiv med at tiltrække nye selskaber.

(HELSINKI) 65 ud af 100 passagerer, der rejser til og fra Helsinki Lufthavn, flyver med Finnair. Lufthavnen og flyselskabet har desuden begge den finske stat som ejer. De to ting er den væsentligste forklaring på det meget tætte samarbejde, som Helsinki Lufthavn og Finnair ikke lægger skjul på, at de har.

Et samarbejde, der blandt andet lægger bånd på ruteudviklerne hos Finavia, der ejer Helsinki Lufthavn.

“Vores strategiske mål er at udvikle Helsinki Lufthavn som et stærkt trafikknudepunkt. Derfor skal vi ikke være for aggressiv i vores arbejde med at tiltrække nye operatører,“ understreger Ville Haapasaari, der er direktør for Helsinki Lufthavn, overfor CHECK-IN.dk.

Hund-kat forhold
I Københavns Lufthavn skal man til gengæld ikke skrabe ret meget i overfladen før det står klart, at der er en form for hund-kat forhold mellem lufthavnen og SAS, der står for omkring 42 procent af trafikken. Et forhold, der blandt har fået næring af, at lufthavnen de senere år har arbejdet meget målrettet med at tiltrække konkurrenter til SAS. EasyJet, Vueling og Ryanair som de mest prominente navne.

Finnair kommer næste år op på ruter fra Helsinki til 17 destinationer i Asien. De mange Asien-ruter er den væsentligste forklaring på Helsinkis succes som trafikknudepunkt. Og derfor går Helsinki Lufthavn for det meste i en bue uden om at forsøge at tiltrække de asiatiske flyselskaber, som ikke samarbejder med Finnair.

“Vi fokuserer på asiatiske flyselskaber, som allerede samarbejder med Finnair,“ siger Ville Haapasaari.

Designede udvidelse sammen
Finnair og Finavia holder ugentlige møder, ligesom Finnair tages med på råd, når lufthavnen skal bygge nyt.

“Vi er heldige at have et godt forhold til hinanden og designede også udvidelsen af lufthavnen sammen,“ forklarer Juha Järvinen, der er kommerciel direktør i Finnair med henvisning til den udvidelse af Helsinki Lufthavn, som i de kommende år skal fordoble antallet af standpladser til langdistancefly.

For Finnair var det vigtigt, at man med de nye terminaler, som er omdrejningspunktet i udvidelsen, bevarer muligheden for at passagererne kan skifte fly på bare 35 minutter. 99 procent af alle passagerer, der skifter fly i Helsinki Lufthavn, når deres fly videre ud i verden. Og det skulle de gerne blive ved med, fastslår Juha Järvinen.

Mindre attraktivt
I Københavns Lufthavn giver man rabat på passager- og landingsafgifter i fem år, hvis et flyselskab åbner en rute fra København til en lufthavn, som ikke i forvejen har en rute fra København. Det har blandt andet betydet, at Ryanair får opstartsrabatter på sine ruter til Stockholm Skavsta, Milano Bergamo og Bruxelles Charleroi. Andre flyselskaber benytter nemlig henholdsvis Arlanda, Malpensa og Zaventem.

Sådan har man ikke skruet det sammen i Helsinki. Her er der kun rabat i tre år på europæiske ruter og kun til byer, som ikke er betjent i forvejen. Da både SAS og Finnair flyver til Stockholm Arlanda, så kan Ryanair eksempelvis ikke få rabat på en rute til Stockholm Skavsta, sådan som de får det i Københavns Lufthavn.

En incitamentsstruktur, som gør det mindre attraktivt for et selskab som Ryanair at etablere sig i Helsinki – og give Finnair konkurrence. Ryanair og easyJet har da heller ikke ruter til Helsinki.

Foto: Morten Lund Madsen