SAS A330-300 i Newark International Airport. (Foto: Jhz94 / Wikimedia Commons)

Fire nye SAS-United codeshare ruter

Nye SAS-ruter til Boston og Miami har givet mulighed for at udvide codeshare-samarbejdet mellem SAS og United Airlines.

Med de nye ruter til Boston og Miami har det være muligt for SAS at at skabe attraktive gennemgangsforbindelser til tre amerikanske destinationer i samarbejde med Star Alliance-partneren United Airlines.

SAS har således indgået en codeshare-aftale med United på ruterne fra Boston til henholdsvis Cleveland (Ohio), Denver (Colorado) samt Houston i staten Texas.

Til Cleveland betyder den nye codeshare-aftale, at SAS kan tilbyde et alternativ til de to vanlige forbindelser via Newark eller Chicago. Men en samlet rejsetid fra Københavns Lufthavn på 14 timer og 40 minutter via Boston mod 12 timer og 19 minutter via Newark, gør ikke nødvendigvis produktet attraktivt. Det samme er tilfældet med ruten via Boston til Denver, hvor der skal bruges 16 timer og 59 minutter på rejsen, som til gengæld kan gennemføres på 13 timer og 45 minutter via Newark.

Forbindelsen til Houston via Boston er til gengæld konkurrencedygtig. Her er der en forskel på tre minutter fra hurtigste forbindelse fra København via Newark sammenlignet med forbindelsen via Boston.

Codeshare via Miami
Til Houston har SAS skabt yderligere en forbindelse via den nye rute til Miami i Florida. Herfra kan der flyves videre med United Airlines til oliebyen i Texas, der samtidig er USA´s fjerdestørste by. Denne forbindelse er reelt ikke brugbar for rejser fra Europa til USA, da der vil være omkring fem timers transfertid i Miami. Derimod er tidtabellen fra USA til Europa meget attraktiv med en samlet flyvetid på 13 timer og 19 minutter via Miami, mens hurtigste forbindelse er 12 timer og 50 minutter via Chicago.

Codeshare-flyvninger med United, hvor SAS har fået selskabets markedsføringskode tilføjet, har tre nummerserier. Henholdvis SK3900-SK3999, SK6710-SK6899 samt SK8710 til SK8899.

United Airlines og SAS var to af de fem selskaber, der var med til at etablere Star Alliance tilbage i maj 1997. Men SAS er ikke kommet med i det særlige Atlantic Plus-Plus joint-venture, som Lufthansa og United har etableret sammen med Air Canada, Swiss, Austrian og Brussels Airlines. Netop Atlantic Plus-Plus har betydet, at SAS og United Airlines ikke længere har samme tætte samarbejde omkring atlanttrafikken som tidligere.

 

Relaterede artikler:

Stop for United-ekspansion i Newark

SAS og Lufthansa aflyser USA-samarbejde

SAS: Lufthansa og United har mest at tabe

Lufthansa: Atlant-samarbejde ikke åbent for SAS

SAS-kunder får færre muligheder til Nordamerika