(Foto: Morten Lund Madsen)

Flere end 10 Dreamliner-destinationer fra CPH

I morgen får CPH sin første Airbus A380-betjente rute, men mulighederne for en tur fra Københavns Lufthavn med en nyere flytype er langt større.

I morgen skrives der luftfartshistorie i Københavns Lufthavn, når Emirates som det første selskab indsætter et Airbus A380 fly i fast rutefart til og fra lufthavnen på Amager. I realiteten har det store dobbeltdækkerfly mere end 10 år på bagen og mange andre mellemstore europæiske lufthavne fik deres A380-mødom taget længe før CPH.

Med Emirates-flyets ankomst får Københavns Lufthavn én Airbus A380-rute i form af Emirates’ daglige flyvning mellem København og Dubai. Vil man prøve et fly med færre år på bagen, så er der faktisk 11 gange flere muligheder fra Københavns Lufthavn. Således har lufthavnen ikke mindre end 11 ruter, der betjenes med Boeing 787 Dreamliner-fly.

Hyppig bruger
Norwegian trækker læsset med syv ud af de 11 ruter. Med det norske selskabs Dreamliner-fly kan man fra CPH flyve til Bangkok, Fort Lauderdale, Las Vegas, Los Angeles, New York-JFK, Orlando samt St. Croix med mellemlanding på St. Juan. På flere af ruterne flyves der dog kun en gang om ugen.

Qatar Airways er også en hyppig bruger af Dreamliner-fly til og København. Således flyver selskabet hele to gange dagligt med Boeing 787 mellem København og Doha. Air Canada bruger flyet i sommersæsonen på sin rute til Toronto.

Det giver i alt ni Dreamliner-ruter. Hvis alt skal med, så skal det retfærdigvis også med, at TUI Nordic i vintersæsonen flyver charterflyvninger hver anden uge til Montego Bay og Puerto Plata.

I det jyske kan man også være lidt med. Således bruger TUI Nordic i vintersæsonen Boeing 787 Dreamliner på sine flyvninger mellem Billund og Phuket.

I fast rutefart
Mens Københavns Lufthavn fra i morgen kan sætte flueben ud for at være fast modtager af to af de nyeste passagerflytyper, så går der sandsynligvis et stykke tid inden man kan tage imod det nyeste større passagerfly. I oktober og starten af november brugte Finnair sit første Airbus A350XWB-fly på flyvninger mellem Helsinki og København i forbindelse med træning af besætninger forud for indsættelsen af flyet i fast rutefart på selskabets langdistanceruter. Men en fast tilstedeværelse af det nye fly skal CPH nok ikke regne med lige foreløbig.

Og dog. Qatar Airways kunne tænkes at erstatte en af Dreamliner-flyvningerne med Airbus A350, hvis kapaciteten på ruten skal øges yderligere. Hos Singapore Airlines begynder man i starten af 2016 at modtage Airbus A350-900 fly. Fly, som skal erstatte selskabets Boeing 777-200ER fly. Netop den flytype, som Singapore Airlines bruger på sin rute mellem København og Singapore. Så det kan heller ikke udelukkes at Airbus A350-entreen kommer fra den front.

Lun på CPH-rute
Et helt nyt selskab i CPH kunne også sagtens tænke sig at være det selskab, som bringer flyet til Amager. Det er det Hong Kong-baserede oneworld-medlem Cathay Pacific, der gentagne gange har indikeret, at man er lun på en rute mellem København og Hong Kong. Især efter at SAS valgte at starte en rute mellem Stockholm og Hong Kong.

Cathay Pacific har dog også åbent sagt, at en CPH-rute først kan blive en realitet den dag selskabet modtager sine Airbus A350-fly. Det gør man næste år, men en CPH-rute er ifølge kilder nok først sandsynlig i 2017.

SAS får de første af sine otte nye Airbus A350XWB-fly i 2018.

Foto: Morten Lund Madsen.