Flest klager over irske flyselskaber

Knap hver femte klage om flyselskaber til europæisk forbrugervagthund handler om selskaber fra Ryanairs hjemland Irland.

Selvom Ryanair har gjort meget de senere år for at forbedre sit image, så kunne noget tyde på, at selskabet stadig har mange utilfredse kunder.

Ifølge en ny opgørelse fra European Consumer Centre, så står flyselskaber fra Ryanairs hjemland, Irland, nemlig for flest af de mere end 4.000 klager, som forbrugervagthunden hvert år modtager over flyselskaber fra passagerer, der har haft problemer med at få kompensation i forbindelse med forsinkede eller aflyste flyvninger.

18 procent af alle klagerne drejede sig således om irske flyselskaber. Og selvom passagerer formentlig også klager over Aer Lingus og mindre irske flyselskaber, så er det formentlig Europas største flyselskab, Ryanair, der er hovedårsagen til irernes førsteplads.

Flyselskaber fra fem lande står for 63 procent af alle klager fra europæiske forbrugere til European Consumer Centre. Det er selskaber fra Irland, Tyskland, Spanien, Storbritannien og Frankrig. 17 procent af alle klager handlede om tyske selskaber. Klager over spanske, britiske og franske selskaber udgjorde henholdsvis 13,4 procent, 7,7 procent og 7,0 procent af alle over 4.000 klager.

Mangel på effektiv håndhævelse
Forbrugervagthunden peger på, at passagerernes manglende opmærksomhed om deres rettigheder, flyselskabernes modvilje mod at følge reglerne og mangel på effektiv håndhævelse af reglerne, har skabt en industri af private firmaer, som hjælper forbrugerne med at få den kompensation, som de er berettiget til.

Problemet er blot, at disse klagefirmaer forlanger op til en tredjedel af kompensationen som betaling for at hjælpe. Reglerne for kompensation til flypassagerer er rimelig klare, mener European Consumer Centre. Og derfor burde det være nemt nok for forbrugerne og flyselskaberne at nå til enighed uden at private klagefirmaer skal involveres eller sagerne skal tages til domstolssystemet, mener forbrugerorganisationen.