Fly til tiden, sikkerhed og god service

1.009 danskere har i en Epinion-analyse givet deres bud på, hvad “luftfart i verdensklasse“ betyder. Der er mange fælllesnævnere, men også holdninger, der stikker lidt ud.

I begyndelsen af maj måned præsenterede Brancheforeningen Dansk Luftfart rapporten “Danmark som attraktivt luftfartsland“ som et politisk udspil til en national luftfartsstrategi.

Som et led i arbejdet med rapporten gennemførte analyse analysevirksomheden Epinion på vegne af kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese en web-undersøgelse i det såkaldte Danmarkspanel.

Her blev 1.009 danskere bedt om med egne ord at beskrive, hvad “luftfart i verdensklasse“ betyder. Det har 58 procent af respondenterne benyttet sig af, og der er mange sammenfaldende svar.

Først og fremmest ønsker danskerne fly til tiden. Vi er godt vant med at have nogle af verdens mest punktlige flyselskaber, og det er vigtigt for de rejsende, hvad enten man rejser på ferie eller på tjenesterejse for virksomheden.

En af respondenterne skriver “fly til tiden, god service og sikkerhed“. Netop disse tre elementer indgår i rigtig mange af besvarelserne, selvom servicebegrebet kan dække over mange ting.

“God service og glade medarbejdere“ er en af måderne at udtrykke holdning til service, mens en anden respondent mener, at “god service, plads til benene i flyet og gratis drikkevarer og sandwich“ er lig med god service og komfort.

Sikkerhed er også et område, som danskere fokuserer meget på, når det handler om luftfart. “Sikkerhed både på jorden og i luften“ skriver en af deltagerne i undersøgelsen.

Billigt og godt
Selvom fly til tiden, service og sikkerhed fylder meget i undersøgelsen, kan man ikke komme udenom, at prisen på flybilletten betyder meget for mange mennesker.

Billige billetter og lave priser ligger højt i bevidstheden. Selvom pris og kvalitet oftest er indbyrdes afhængige vil de fleste have “høj kvalitet og lav pris“, ligesom kravet om “mange flyafgange, og billige priser“ ikke nødvendigvis kan opfyldes i alle tilfælde.

Hører man til den unge generation, der blot skal have en nødvendig transport til og fra strand-destinationen i Sydeuropa er det blot “gratis WiFi og billig sprut“, der tæller.

Endelig kan man i en sådan undersøgelse ikke nødvendigvis være sikker på at ramme respondenter, der er positive overfor flyvning og luftfart. Dansk Luftfart får således denne salut med på vejen:

“Det er selvfølgelig ikke det, I spørger om. Men det ville gavne miljøet, hvis der blev fløjet mindre. Det vil sige, alle vesteuropæere og amerikanere, der har så mange penge, at de for at få oplevelser flyver verden rundt. Det er ikke en nødvendig flytrafik. Sæt gerne priserne på flyveture op.“

Kilde: Epinion for Geelmuyden Kiese