Bombardier Q400 fra Flybe.

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab

Flybe har indgået en aftale med Nordic Aviation Capital om køb af 10 Bombardier Q400-fly til en værdi af 810 mio. kroner.

Det britiske regionale flyselskab Flybe er i gang med at implementere en helt ny flådestrategi, der indebærer et stort flykøb hos det Billund-baserede flyleasingselskab, Nordic Aviation Capital.

Transaktionen, der har en værdi af 86 mio. britiske pund, eller godt 810 mio. danske kroner, omfatter køb af 10 Bombardier Q400-fly, som det var meningen, at selskabet skulle lease. Nordic Aviation Capital har tilsyneladende hjulpet Flybe ud af en forpligtelse overfor amerikanske Republic Airways om at lease 24 brugte Q400-fly mod til gengæld at give det amerikanske flyselskab retten til en ordre på 20 nye Embraer E175 fly.

Da Flybe har ændret strategi og fremover ønsker at købe og ikke leje fly, er det lykkedes at overtale Nordic Aviation Capital til at aftage ni af de leasede 24 Q400-fly mod at Flybe til gengæld køber 10 Q400 fly af Nordic Aviation Capital. Detaljerne i den relativt komplicerede aftale er endnu ikke forhandlet på plads.

Ved købet af de 10 Q400-fly samt yderligere tre fly, der er overtaget fra flyleasingselskabet RMB, forventer Flybe at reducere omkostningerne med fire mio. pund i 2016/17 og derefter med otte mio. pund de efterfølgende år. Det svarer til en årlig besparelse på 75 mio. kroner på leasingomkostninger til fly.

Når man ser bort fra de fem ATR72-fly, der opereres for SAS, vil Flybe i 2018 eje 34 procent af flåden mod kun 20 procent i dag. Flybe ønsker på mellemlang sigt selv at eje 50 procent af flyene, og sammenligner man Flybe med regionale flyselskaber som KLM Cityhopper, BA City Flyer og Widerøe, så ligger disse selskabers ejerandel på mellem 50 og 70 procent.

Første overskud siden børsnotering
Den nye flådestrategi skal samtidig ses i lyset af, at Flybe ønsker at dæmpe væksten som følge af usikkerhed omkring markedsudviklingen. Således er forventningerne til væksten i sædekapaciteten nedjusteret fra 17 til 15 procent i 2016/17 samt fra 10 til seks procent i 2017/18.

Den internationale terrorfrygt, et svagt fransk marked samt usikkerhed om Brexit-afstemningen er nogle af de forhold, der har fået Flybe til at holde igen.

Flybe har netop præsenteret et overskud på 6,8 mio. britiske pund – eller godt 65 mio. danske kroner –  for finansåret 1. april 2015 til 31. marts 2016. Dermed har flyselskabet fået sit første overskud siden børsnoteringen i december 2010.

“Vi er godt tilfredse med dette resultat og er overbevist om, at vi er godt positioneret til at navigere i de aktuelle udfordringer for branchen med den stærkeste regnskabsbalance i vores historie samt en disciplineret organisation, som allerede har gennemført omkostnings- og kapacitetstilpasninger til at sikre en profitabel vækst i de kommende år,” udtaler koncernchef Saad Hammad i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten.

FAKTA

Udvikling i Flybe´s flyflåde 2015-17

FLYTYPE MAR17 MAR16 MAR15
Embraer E195 9 9 10
Embraer E175 11 11 11
Bombardier Q400 60 50 45
ATR72-600 5 4 0
85 74 66
Leaset 58 57 52
Ejet 27 17 14

 

Relaterede artikler:

SAS og Flybe udvider samarbejde

Flybe har fundet sine SAS-fly

Flybe skal flyve for SAS

Finnair bryder med Flybe

Flybe skal flyve til Billund for Brussels Airlines