DAT Gruppen beskæftiger blandt andet A320 og MD83-fly.

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

Danish Air Transport omsatte for næsten 800 mio. kroner i 2016, men handel med fly udgjorde over 60 procent af overskuddet på 17,6 mio. kroner.

Den danske luftfartskoncern Danish Air Transport bevæger sig med stormskridt mod milliarden. I 2016 nåede koncernomsætningen op på 792,9 mio. kroner, hvilket var en vækst på 148,8 mio. kroner, eller hvad der svarer til 22,7 procent.

Den øgede omsætning viser, at koncernen er i rivende udvikling, men overskuddet blev dog hentet hjem i datterselskabet Danish Air Transport Leasing A/S, mens driftsselskabet Danish Air Transport A/S tabte penge.

Koncernresultatet blev på 23,5 mio. kroner før skat mod 11,5 mio. kroner året før. Overskuddet blev godt hjulpet på vej gennem handel med fly. Således hentede DAT Gruppen en gevinst på 10,9 mio. kroner fra salg af fly, hvilket var noget mere end det foregående år, hvor det blev til 2,4 mio. kroner fra flyhandel.

Det betyder samtidig, at salg af fly udgjorde 62 procent af årets overskud på 17,5 mio. kroner, men det i 2015 svarede til 28 procent af overskuddet. Det viser, at handel med fly til stadighed er en vigtig del af aktiviteterne i den privatejede luftfartskoncern, der holder til i Kolding Lufthavn i Vamdrup. Det er dog ikke en bevidst strategi.

“Flyhandel er en ren opportunistisk aktivitet. Når der dukker muligheder op, så gennemfører vi det, hvis det er det rigtige tidspunkt at købe og sælge,” siger Danish Air Transports administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk, der samtidig understreger, at hverken DAT eller bankerne opfatter flyhandel som en ekstraordinær indtægt.

Dyr takstaftale
DAT flyver i dag på indenrigsruterne fra København til Bornholm og Midtjyllands Lufthavn, men det er ikke den del af forretningen, der kan aflæses på bundlinjen. Det er nemlig blevet meget dyrere at flyve indenrigspassagerene ud af Københavns Lufthavn som følge af det nuværende takstregulativ, der trådte i kraft den 1. april 2015.

“Rutevirksomheden har oplevet et alvorligt tilbageslag på grund af den betydelige stigning i omkostningerne til drift i Københavns Lufthavn,” hedder det i selskabets årsberetning,  hvor det også konkluderes at et nettounderskud på 8,1 mio. mod et minus på 11,8 mio. kroner året før stadig er utilfredsstillende.

DAT har beregnet, at den nuværende takstaftale i Københavns Lufthavn koster selskabet op imod 20 mio. kroner om året.

“I rene afgifter er det næsten 13,5 mllioner kroner. Derudover er der følgepåvirkninger ved 10.000 flyvninger om året med omkostninger til push-back samt længere tid med at holde motorerne i gang,” forklarer Jesper Rungholm.

60 mio. kroner i 2019
Målet er på sigt at vende et minus på næsten 10 mio. kroner i driftsselskabet til et plus på 10 mio. kroner, og det skal ske gennem en omfattende hestekur, som DAT har indledt i 2017.

“Vi arbejder både med omkostningerne og indtjeningen. Vi har set en positiv effekt fra vores nye bookingsystem, der har medvirket til at hæve gennemsnitsindtægterne. Vi ligger år til dato 2,5 millioner kroner bedre på indtjeningen herfra, og så ligger vi også væsentligt bedre til på salg af flyvninger i sommerproduktionen. Sidste år blev vi ramt, da omkring 600 timer blev fjernet fra sommerproduktionen på grund af udviklingen i Tyrkiet og Egypten,” understreger DAT-direktøren.

DAT Gruppen forventer et positivt og forbedret resultat i 2017 og har sat 40 mio. kroner som mål. I 2018 er det planen, at overskuddet skal stige til 50 mio. kroner for at toppe i 2019 med 60 mio. kroner, når Jesper Rungholm samtidig fylder 60 år.

 

Relaterede artikler:

DAT overtager fly fra BRA

To danske ATR72-fly på vej til udlandet

DAT har solgt A320-fly

DAT øger omsætningen med 28 procent

Valutakurser drillede DAT

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Czech Airlines justerer kapacitet på ny Aarhus-rute

Aarhus Lufthavn får den 11. maj en ny sommerrute til Prag med fire ugentlige afgange, men allerede 14 dage efter starten skrues der ned for kapaciteten.

Handlingselskab i CPH rekonstrueret (opd.)

Et lille handlingselskab i Københavns Lufthavn er blevet rekonstrueret efter længere tids økonomisk stormvejr og uenighed i ejerkredsen.

Norwegian lukker langrute fra København

Norwegian lukker en af selskabets ni langdistanceruter fra København Lufthavn efter at have betjent ruten siden efteråret 2015.

Kritik af SAS´ reservefly

Det langdistancefly, der i påsken strandede i Goose Bay, er nu på Malta til vedligeholdelse. Flyet er ikke populært hos de hyppige SAS-kunder, der retter kritik mod kabineproduktet.

DAT indgår aftale med Loganair

DAT-Gruppen skal flyve for skotske Loganair med ATR42-fly på Flybe-rute, der tidligere har været betjent af Dornier 328-fly.