Den nye lounge er beliggende i butiksområdet mellem Finger A og Finger B. Foto: Andreas Krog.

“Flyrejsende bliver uretfærdigt behandlet af CPH”

En sammenslutning af 265 flyselskaber mener, at CPH har en monopollignende stilling, behandler de flyrejsende uretfærdigt og prioriterer kommercielle interesser.

I 2014 indgik Københavns Lufthavn og de flyselskaber, som benytter lufthavnen på Amager, en aftale om taksterne for brug af lufthavnen i perioden fra 1. april 2015 til 31. marts 2019. Ved forhandlingerne om den nye takstaftale sad Københavns Lufthavn på den ene side af bordet. På den anden side sad lufthavnens tre største flyselskaber – SAS, Norwegian og easyJet – samt en repræsentant fra luftfartssammenslutningen IATA på vegne af 20 IATA-selskaber, som flyver til og fra Københavns Lufthavn.

Knap to år inde i den fire-årig aftales løbetid vil SAS og de 20 IATA-flyselskaber imidlertid have lavet aftalen om, da de finder, at de har betalt og kommer til at betale i alt 2,5 mia. kroner for meget i afgifter til lufthavnen i aftaleperioden.

Selskaberne har derfor benyttet en klausul i aftalen, som giver mulighed for at klage til Trafikstyrelsen og få dem til at fastsætte nye takster eller bestemme, at de gamle takster fortsat skal gælde.

SAS og de 20 IATA-selskaber mener, at afgifterne i aftalen fra 2014 blev fastsat efter en forventet vækst i Københavns Lufthavn, som har vist sig at være blevet langt større end forventet.

Da aftalen blev indgået i august 2014 havde Ryanair ikke offentliggjort, at de kom til Københavns Lufthavn i marts 2015 – to uger før aftalen trådte i kraft. Det gjorde Ryanair først knap tre måneder senere. Og det er blandt andet Ryanairs entré, der har givet en større vækst end de fem procent, som var forventningen da aftalen trådte i kraft. Alene sidste år havde CPH en passagervækst på knap 10 procent. Derfor har forudsætningerne for aftalen ændret sig.

Afgifter steget seneste tyve år
Flyselskaberne mener, at den store vækst betyder, at Københavns Lufthavn skummer fløden lige lovlig meget, mens flyselskaberne nærmest bogstavelig talt må ”vende hver en krone”.

“Luftfartsselskaberne er udsat for hård konkurrence. Priserne er presset i bund, og vi vil gerne blive ved med at tilbyde vores kunder konkurrencedygtige priser. Derfor ser vi hele tiden på, hvordan vi kan sænke vores omkostninger. Vores leverandør, CPH, bør derfor også tage bestik af konkurrencesituationen ligesom luftfartsselskaberne. Vores billetpriser er faldet, og lufthavnens afgifter er steget de seneste tyve år,” påpeger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS.

Monopollignende stilling
Hos IATA, der repræsenterer 260 flyselskaber fra hele verden, finder man, at Københavns Lufthavn prioriterer kommerciel udvikling af lufthavnen over at investere i infrastruktur, der kan skabe den bedst egnede lufthavn til at tjene Danmarks fremtidige behov.

“Flyrejsende til og fra Danmark bliver uretfærdigt behandlet af Københavns Lufthavn. Lufthavnen har en monopollignende stilling og laver store fortjenester på bekostning af det hårdtarbejdende og økonomisk succesfulde danske folk. Det er tid til retfærdighed. Overskydende indtjening fra passagererne bør anvendes til at forbedre infrastrukturen og reducere omkostningerne. Det vil give passagererne større muligheder og gøre København til en endnu stærkere destination for turister og forretningsrejsende,” siger Rafael Schvartzman, European Regional Vice President i IATA.

Forspil til forhandlinger
Hos Københavns Lufthavn ser man flyselskabernes klage som et forspil til de forhandlinger om en ny takstaftale for 2019 og fire år frem, som begynder senere i år.

”Man skal huske på, at vi er på vej ind i en forhandlingsperiode. Og det er i det lys vi ser klagen,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn.

Pressechefen peger desuden på det positive i at lufthavnens vækst er blevet større end forventet og har givet større indtjening end forventet.

”Man skal huske på at det er på en positiv baggrund, fordi flere rejser til og fra Danmark. Og det er godt for Danmark. Desuden investerer vi en milliard kroner om året i udvidelser og nybyggeri – hvilket svarer til næsten hele vores overskud,” påpeger Kasper Hyllested.

Lufthavnen forventer at komme ud af 2016 med et overskud på omkring 1,6 mia. kroner.

Oppe imod Amsterdam
I SAS har man gennem længere tid været frustreret over de høje priser i Københavns Lufthavn og givet udtryk for det i blandt andet CHECK-IN.dk’s spalter. Det skandinaviske flyselskab har igen og igen påpeget, at CPH er langt dyrere at flyve til og fra end Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen, der er SAS’ to andre knudepunktslufthavne.

“Vi ønsker en konkurrencedygtig lufthavn – både på det operationelle niveau og på priserne. Og vi må konstatere, at vi betaler næsten dobbelt så meget til CPH end de andre lufthavne, som vi opererer i, og det betaler passagerne for,” pointerer Mariam Skovfoged.

Hos Københavns Lufthavn mener man, ar det er mere relevant at sammenligne lufthavnens afgiftsniveau med niveauet i store centraleuropæiske lufthavne end niveauet i de nordiske lufthavne.

”Når det handler om at tiltrække interkontinentale ruter, så er det ikke vores oplevelse, at vi er i direkte konkurrence med de nordiske lufthavne. Så er det Zürich, München og Amsterdam vi er oppe imod,” understreger Kasper Hyllested.

Som CHECK-IN.dk har kunne fortælle tidligere, så dyster Københavns Lufthavn dog netop nu med Stockholm Arlanda om at tiltrække Air India med en rute til Delhi.

Sendes i høring
Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn (S), kaldte mandag transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd i Folketingets transportudvalg for at redegøre for striden mellem CPH og flyselskaberne.

I Trafikstyrelsen er man nu gået i gang med at nærlæse og analysere klagen fra flyselskaberne. Ifølge styrelsens pressechef Kim Ørstrøm er det endnu for tidligt at sige noget præcist om, hvor lang tid styrelsens sagsbehandling kommer til at vare. Styrelsens afgørelse skal desuden sendes i høring hos lufthavnen og flyselskaberne.

 

Relaterede artikler:

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

SAS afviser CPH-forsvar af høje priser

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH

CPH: Vi tager ikke nye SAS-langruter for givet

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt