Flyselskaberne mener, at den automatiske paskontrol til og fra Københavns Lufthavns Finger C ofte er ude af drift. Foto: Andreas Krog.

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

Flyselskaberne i CPH mener, at den automatiske paskontrol, som blev taget i brug i foråret, ofte er ude af drift. Det afviser politiet.

Ifølge 10 af de største flyselskaber i CPH, som tilsammen står for knap 70 procent af passagertrafikken i lufthavnen, så er den automatiske paskontrol oftest ude af drift.

Det fremgår af et referat fra et møde den 17. august mellem Trafikstyrelsen og flyselskaberne, som CHECK-IN.dk har fået aktindsigt i. De ti flyselskaber, som deltog i mødet var SAS, Norwegian, easyJet, Air France, British Airways, Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines og Atlantic Airways. Med til mødet var også en repræsentant for sammenslutningen af udenlandske luftfartsselskaber i Danmark, Board of Airline Representatives in Denmark (BARD).

Hos Københavns Politi, der står for paskontrollen i lufthavnen, kan man slet ikke genkende billedet af at den automatiske paskontrol for det meste er ude af drift.

”Det er ikke korrekt. De er bare ikke i funktion hele tiden. Vi åbner dem når vi ud fra lufthavnens prognoser kan se, at der er travle perioder. Det kan variere fra dag til dag,” siger politiinspektør Steen Pedersen.

Hjulpet os flot
De ni båse, som udgør den automatiske paskontrol, blev taget i brug i foråret og er opstillet ved udgangen fra terminalområdet til Finger C. Det er herfra fly ud af Schengen-området til eksempelvis Storbritannien, Tyrkiet, Rusland, Asien og Nordamerika afgår fra. Båsene kan benyttes af EU-borgere, der er over 18 år gamle og har et biometrisk pas.

Politiet tøver ikke med direkte at betegne den automatiske paskontrol som en stor succes.

”Den har hjulpet os flot henover sommeren, hvor der har været tryk på,” forklarer Steen Pedersen.

Selvom de er EU-borgere, så kan børn og unge under 18 år ikke bruge de automatiske pas-båse. Derfor er børnefamilier nødt til at bruge de almindelige sluser. Men i august måned, hvor mange børn er tilbage i skolerne og de forretningsrejsende igen dominerer billedet, så er båsene blevet mere brugte.

Ikke betale sig fra
Flyselskaberne fremsætter overfor Trafikstyrelsen et ønske om at have en fast track-sluse i paskontrollen på samme måde, som SAS og flere andre flyselskaber har det i forbindelse med sikkerhedskontrollen.

Men den idé afviser politiinspektøren.

”At stå forrest i køen til myndighederne kan man ikke betale sig fra. Men vi gør hvad vi kan for at lave det hurtigt for alle. Og vi ligger rigtig fornuftigt med hensyn til ventetider sammenlignet med andre lufthavne,” understreger Steen Pedersen.

Han forstår godt at flyselskaberne gerne vil have så kort ventetid som muligt – eller slet ingen ventetid.

”Så skal der bygges flere spor. Men det kommer nok ikke til at ske i det indeværende år,” forudser Steen Pedersen.

Vil kunne bemande
Det er Københavns Lufthavn der afgør, om der skal bygges flere paskontroller og hvor de skal ligge. Hvis lufthavnen får lyst til at opføre flere kontroller, så er politiet klar.

”Hvis der kom flere spor, så ville vi kunne bemande dem,” fastslår Steen Pedersen.

I det otte sider lange referat fra mødet, som blev afholdt i forbindelse med styrelsens årlige evaluering af kapaciteten i Københavns Lufthavn, gjorde flyselskaberne også opmærksom på, at det står rigtig slemt til med pladsen i Københavns Lufthavn. Både i check-in området, i sikkerhedskontrollen, airside i terminalerne og i bagageudleveringen. Referatet er således én lang liste af mere eller mindre alvorlige kritikpunkter rettet mod Danmarks største lufthavn.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

Sheriffen indviede den automatiske paskontrol

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

x

Læs Også

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

En storstilet kampagnet under navnet Danmarks Lufthavne er klar til at blive skudt i gang, og det skal øge kendskabet til de flere end 600 ugentlige indenrigsflyvninger.

CPH har succes med langdistanceruter

Passagervæksten i Københavns Lufthavn har siden årtusindeskiftet været størst i det interkontinentale segment, og i 2017 ventes 2,3 mio. interkontinentale passagerer i CPH.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Udvidet taxa-samarbejde om lufthavnsbetjening

Billund Taxa er blevet tilkoblet et landsdækkende samarbejde med Dantaxi 4x48, hvorfor taxakørsel til de fire største danske lufthavne snart kan bestilles fra én app.