Flyselskaber misbruger brændstofgebyr

Flyselskaberne har “skamløst misbrugt“ brændstoftillæg efter det store fald i oliepriserne hævder UFTAA, der er den internationale sammenslutning af rejsebureauer.

Prisen på en tønde råolie er i dag under 50 dollars, hvilket er en halvering i forhold til for blot et år siden, hvor prisen var omkring 100 dollars.

Mens brændstofpriserne har været i frit fald i løbet af de seneste 12 måneder, har flyselskabernes såkaldt brændstoftillæg, der angives med en YQ-kode i billetten, været uændret.

Det har nu fået den internationale rejsebureauorganisation UFTAA til at skrive et åbent brev til IATA, der repræsenterer over 85 procent af flyselskaberne i verden.

I brevet hævder UFTAA, at flyselskaberne “skamløst har misbrugt“ brændstoftillæg trods markante fald i oliepriserne.

I en 18 måneders periode fra midten af 2014 og frem til august måned faldt prisen på en tønde olie fra 110 dollars til blot 40 dollars. Til trods herfor opkræver flyselskaberne stadig brændstoftillæg på mellem 25 euro og 450 euro per billet afhængig af strækning og flyselskab, hævder UFTAA.

UFTAA ønsker at omkostningen til flybrændstof bliver inkluderet i selve flyandelen, således at der opstår større gennemsigtighed for forbrugerne.

DRF: Afskaf brændstoftillægget!
Hos Danmarks Rejsebureau Forening er man ikke uventet på linje med UFTAA, selvom foreningen er repræsenteret i ECTAA, der er en konkurrerende europæisk organisation.

“Problemet er største uden for Europa, hvor der ikke er en lovgivning om markedsføring af totalpriser. Her kan man risikere, at flyselskaberne markedsfører lave priser, mens tillægget for brændstof først bliver kendt, mår billetten skal betales,“ forklarer Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

DRF har gennem ECTAA adskillige gange drøftet spørgsmålet med IATA, der er flyselskabernes sammenslutning. IATA lukker tilsyneladende øjnene for, at flyselskaberne kan benytte YQ-koden i billetterne til at dække over udgifter, som det ikke reelt repræsenterer.

Herudover er brændstoftillægget i mange tilfælde ikke refunderbart, hvormed flyselskaberne har et instrument til at tilbageholde en del af flybillettens pris, selvom det i realiteten ikke har noget med brændstof at gøre.

“Mit budskab er simpelt: Afskaf brændstoftillægget. Det hørte konkurrencesituationen til i 1990´erne, hvor der pludselig opstod voldsomme prisstigninger på olie. I dag er totalprisen til kunderne det vigtigste,“ understreger Lars Thykier.