SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Flyselskaber: SAS skal ikke styre takstforhandlinger

Ryanair og flere andre udenlandske flyselskaber skriver i et høringssvar til Trafikstyrelsen, at man er modstander af, at SAS kan få vetoret i takstforhandlingerne med CPH.

Den 1. november forventes Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen at kunne præsentere et høringsnotat på baggrund af høringssvar fra 22 interessenter, der har ønsket at kommentere udkastet til BL (Bestemmelser for Civil Luftfart, red.) 9-15 om flyselskabernes betaling for anvendelse af lufthavne, som blev sendt i høring den 3. juli i år umiddelbart efter offentliggørelsen af de nye nationale lufthavnsstrategi.

Blandt de 22 interessenter, der har kommenteret udkastet er blandt andet syv flyselskaber samt IATA, der er flyselskabernes internationale sammenslutning, og dermed indirekte repræsenterer hovedparten af de øvrige flyselskaber i lufthavnen.

Få selskaber har adgang til forhandlingerne
Når flyselskaberne i begyndelsen af 2018 sætter sig til forhandlingsbordet sammen med Københavns Lufthavn for at forhandle en ny takstaftale gældende fra 1. april 2019, så er der automatisk fire selskaber, der har ret til at deltage i forhandlingerne.

Det er de fire flyselskaber, der hver især har en markedsandel på mindst fem procent i forhold til antal passagerbevægelser eller starter i henhold til punkt 7.3. i den omtalte BL-9-15- Udover SAS (36,4 %) er det Norwegian (17,3 %), Ryanair (6,6 %) og easyJet (5,4 %) baseret på 2016-tallene.

Men ikke alle flyselskaber synes, at det er en god idé.

“Ifølge vores opfattelse, skal grænsen på fem procent fjernes. Hvert flyselskab skal have mulighed for at være med i forhandlingerne, hvis de ønsker det. Vi vil også hilse en tilgang velkommen, hvor en luftfartskoncern vil blive betraget på lige fod med individuelle flyselskaber,” skriver International Airlines Group (IAG) i sit høringssvar.

IAG omfatter flyselskaberne British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus, og tilsammen havde disse flyselskaber en markedsandel på 2,8 procent i Københavns Lufthavn i 2016.

Heller ikke Ryanair kan bifalde denne grænse, selvom det irske lavprisflyselskab stadig har mulighed for at sidde med ved bordet. Således skriver Ryanair, at forhandlingerne bør inkludere alle flyselskaber, hvilket er defineret i anbefalingerne fra Thessalonki Forum.  Ryanair havde i 2016 en markedsandel på 6,6 procent og burde således være klar til at tage en plads ved forhandlingsbordet.

Ryanair: SAS kan diktere processen
Noget der i højere grad kan få sindene i kog hos de andre flyselskaber, er Trafikstyrelsens forslag til, at forhandlede aftaler kan gennemføres, så længe der ikke er flyselskaber med en markedsandel på over 20 procent, der sætter sig imod. Det er udtrykt i punkt 9.5.2 i det udkast til BL, der er sendt i høring.

“Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan bestemme, at de påtænkte ændringer er udtryk for et forhandlingsresultat, selvom en mindre andel af lufthavnsbrugerne ikke kan tilslutte sig ændringerne. Ved en mindre andel af lufthavnsbrugerne forstås en gruppe af lufthavnsbrugere, som tilsammen har op til 20 % af enten lufthavnens samlede starter eller passagerer, eller 20 % af lufthavnsnettes samlede starter eller samlede passagerer, hvis taksterne skal gælde for et lufthavnsnet.”

Den passus er svær at sluge for de flyselskaber, der sidder med ved forhandlingsbordet og af flere andre, og de ønsker denne grænse hævet. Ryanair skriver således, at udkastet favoriserer SAS på bekostning af andre flyselskaber, og det forhold derfor må ændres.

“SAS vil være i stand til at diktere og forstyrre hele processen med at fastsætte taksterne i CPH og dermed isolere sig fra konkurrence for efterfølgende at kunne overføre beslutningen om fastsættelse af taksterne til den danske stat, som ejer af flyselskabet,” lyder det fra det irske lavprisflyselskab.

Norwegian: SAS skal ikke styre forhandlingerne
Nogenlunde samme kritik kommer både Norwegian, easyJet og Finnair, der alle anfører, at når der er fastsat en grænse på 80 procent for en flertalsbeslutning, så vil det favorisere SAS, der har den største markedsandel i Københavns Lufthavn.

“Vi støtter ikke den foreslåede grænse på 80 procent, da det i øjeblikket vil favorisere ét flyselskab, der vil få mulighed for at kontrollere forhandlingerne. Vi anmoder Trafikstyrelsen om at fjerne denne grænse,” skriver Norwegian i et høringssvar.

Hos Finnair bekymrer man sig også om, hvorvidt alle flyselskaber vil blive ligebehandlet og at der fortsat vil være fri konkurrence.

“Vi frygter, at de dynamiske virkninger på Danmarks økonomi og tilgængelighed vil blive udvandet ved en vetoret uden fortilfælde i udkastets punkt 9.5.2. I praksis vil det betyde, at en opbakning på 80 procent ikke alene vil føre til en dårlig aftale for point-to-point trafikken (i forhold til transfertrafikken), men det vil også medføre en risiko for et brud på reglerne om ligebehandling af alle og en fri konkurrence mellem flyselskaberne.”

Finnair bakkes op af easyJet, der frygter konkurrenceforvridning og interessekonflikter.

“SAS har effektivt – med en 37 procent andel af trafikken i Københavns Lufthavn – en vetoret i forhandlingerne. Den foreslåede tekst i BL-9-15 medfører risiko for forvridning, ekskluderende virkninger og interessekonflikter i betragtning af den danske stats andel i SAS,” skriver easyJet.

 

Relaterede artikler:

SAS lover minister langruter

Brancheforening: Husk provinsen i CPH-regulering

CPH: Regulering fører ikke til den ønskede vækst

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

Regeringen vil ændre regulering af CPH

x

Læs Også

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Indenrigstrafik trak CPH ned

En stor tilbagegang i indenrigstrafikken var med til at give Københavns Lufthavn marginal passagertilbagegang, mens der var fremgang i Oslo og Stockholm.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.