(Foto: MorgueFile, FlyingPete)

Flyselskaber vil have fælles EU-luftrum

Sammenslutningen af europæiske flyselskaber lægger pres på EU-landene for at få sat skub på indførelsen af Single European Sky.

Det er svært at gøre alle tilfredse. Det kan EU-landenes transportministre skrive under på. For mens flyveledere over hele Europa protesterer over planerne om ét fælleseuropæisk luftrum, så opfordrer flyselskaberne nu ministrene til at sætte mere turbo på arbejdet med Single European Sky.

De europæiske netværksselskabers sammenslutning, Association of European Airlines (AEA), opfordrer Europas nationale regeringer til at stræbe efter at opnå det bedste resultat for miljøet og forbrugerne i Europa i stedet for at holde fast i individuelle nationale regler. EU-medlemsstaterne har hårdt brug for at vise mere drive, lyder det fra AEA.

I sidste uge mødtes de europæiske transportministre i Rom til en konference om Single European Sky-projektet. Konferencen fandt sted præcis ti år efter Single European Sky-initiativet blev født. Men der var ikke mange grunde til at fejre denne mærkedag, da der ifølge AEA ikke er blevet gjort særligt store fremskridt. I stedet for handling og endda et forsøg på en relancering, Single European Sky II+, så er det endt i endeløse diskussioner uden nogen resultater. Europas vigtigste miljø og transport projekt forbliver så undvigende som nogensinde, pointerer AEA.

Operationelle byrder
Brancheorganisationen ser et fælles europæisk luftrum som et afgørende ”missing link” i Europas infrastruktur og det vigtigste skridt til at reducere emissioner fra fly. På nuværende tidspunkt kan flyselskaber ikke bruge deres innovative 21. århundredes teknologi til sit fulde potentiale, fordi driften er begrænset inden for en infrastruktur fra det 20. århundrede. Det resulterer i enorme operationelle byrder. Desuden lider både passagerer og flyselskaber under kroniske forsinkelser, der beløber sig til 11 millioner minutter hvert år, og som skaber 5 milliarder euro om året i unødvendige omkostninger.

Gennemførelse af det fælles europæiske luftrum vil kunne spare ca. 8 millioner tons CO2 i unødvendigt brændstofforbrug, mener AEA.

“Som i ordsproget ”Alle veje fører til Rom” håber vi, at de europæiske luftfartsselskaber i den nærmeste fremtid vil være i stand til at operere i et omkostningseffektivt, miljøvenligt og defragmenteret luftrum, og nedbryde de eksisterende barrierer på himlen,“ siger AEA’s direktør Athar Husain Khan.

“Det kræver, at de nationale regeringer opgiver deres nationale dagsordener og forsvarer de fælles interesser for det fælles europæiske luftrumsprojekt til gavn for økonomien, forbrugerne og miljøet. Single European Sky II+ har potentiale til at gøre ved de europæiske luftrum hvad Schengen gjorde for den frie bevægelighed og varer,” understreger Athar Husain Khan.